Abstrakt: |
Celem badania była weryfikacja właściwości akustycznych różnych pomieszczeń szkolnych, w których przebywają nauczyciele. W badaniu wzięto pod uwagę cztery szkoły podstawowe (89 sal). Dobór szkół do badania był uwarunkowany rokiem budowy danej placówki (w badaniu wzięto pod uwagę szkoły z roku: 1973, 1981, 1993, 2003). Każda z badanych szkół różniła się od kolejnych: wielkością (kubaturą) budowy, wykończeniem, wyposażeniem, usytuowaniem w środowisku zewnętrznym, liczbą uczniów. W badaniu zastosowano metodę impulsową (użyto pseudolosowy sygnał MLS). Badania przeprowadzono w salach, w których nie było uczniów (każde pomieszczenie było umeblowane). Wyniki badania potwierdziły istotną statystycznie zależność pomiędzy wskaźnikiem hałasu tła podczas zajęć lekcyjnych a czasem pogłosu pomieszczenia (im dłuższy jest czas pogłosu, tym poziom hałasu tła wzrasta). Wykazano także zależność między zrozumiałością mowy a wskaźnikiem klarowności. Badanie wykazało, że większość sal nie stwarza odpowiednich warunków do pracy i nauki. |