Abstrakt: |
Przedmiotem badania jest zjawisko narażenia na hałas nauczycieli ze szkół podstawowych. Badaniem objęto trzy warszawskie placówki. Badanie przeprowadzono z wykorzystaniem kwestionariusza ankiety (187 osób). Dodatkowo zrealizowano badanie środowiskowe, polegające na pomiarze hałasu na stanowiskach pracy ankietowanych osób. Dokonano także analizy danych statystycznych dotyczących chorób zawodowych (analiza statystyczna wykonana z użyciem testów: Manna-Whitneya, Kruskala-Wallisa, korelacji Pearsona). Wyniki badania wskazały, że głównym źródłem uciążliwości i dyskomfortu jest hałas (88,2%); najmniej przeszkadza zapylenie (3,2%). Do najbardziej uciążliwych źródeł hałasu zaliczono: hałas na korytarzu podczas przerwy (83,5%), zajęcia wychowania fizycznego odbywające się na korytarzu szkolnym (34,5%), rozmowy uczniów na lekcji (30%). Respondenci wskazali, że największymi dolegliwościami/odczuciami, które może wywoływać hałas, są zmęczenie (75%) i dyskomfort (63,1%). Wnioski z badania potwierdzają, że hałas jest jednym z najbardziej uciążliwych czynników powodujących trudne warunki pracy nauczycieli. Może to przyczyniać się do rozwoju nauczycielskich chorób zawodowych. |
Publikacje: |
- Augustyńska, D., Kaczmarska, A., Mikulski, W. i Radosz, J. (2012). Ocena narażenia na hałas nauczycieli na przykładzie 3 szkół podstawowych w Warszawie. Bezpieczeństwo Pracy: Nauka i Praktyka, 2, 16-19.
|