Abstrakt: |
Przedmiot badania stanowiły opinie uczniów na temat oceny nauczycieli pod względem wspierania ich w rozwoju postaw kreatywnych. Badaniem objęto 267 uczniów klas II-III gimnazjum (miejskich i wiejskich). Do zebrania materiału wykorzystano autorski kwestionariusz ankiety. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że respondenci mieli wyraźnie sprecyzowane opinie o pedagogach w zakresie rozwijania twórczych zachowań. Zgodnie z uzyskanymi odpowiedziami 65,6% uczniów pozytywnie oceniło wpływ nauczycieli, 33,3% – negatywnie, natomiast brak zdania dotyczył zaledwie 1,1% ankietowanych. Wśród wskazywanych efektów pedagogicznego wsparcia badani najczęściej wskazywali: ukierunkowanie w uczeniu i pomoc w dokonywaniu dobrych wyborów (41,2%), ułatwienie dalszej edukacji (25,8%), rozwój zdolności i talentów, które pomagają wyrażać emocje (25,5%), wzmocnienie poczucia własnej wartości (13,1%) oraz przygotowanie do aktywnego życia społecznego (5,6%). Na podstawie zgromadzonego materiału wykazano również, że najczęstszą formą zainteresowania nauczycieli postawą twórczą ich podopiecznych była próba pomocy w rozwiązywaniu problemu i osiągnięciu przez ucznia zamierzonych celów (16,5%). W dalszej kolejności ankietowani wymieniali: zwrócenie uwagi na zainteresowania ucznia i jego problemy (15,4%) oraz tworzenie klimatu współpracy, a nie rywalizacji (15,0%). |