BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Ocena nauczycieli w zakresie rozwijania postaw twórczych w opinii uczniów gimnazjum
Data: [2008]
Badacz: Barbara Dobrowolska
Abstrakt:

Przedmiot badania stanowiły opinie uczniów na temat oceny nauczycieli pod względem wspierania ich w rozwoju postaw kreatywnych. Badaniem objęto 267 uczniów klas II-III gimnazjum (miejskich i wiejskich). Do zebrania materiału wykorzystano autorski kwestionariusz ankiety. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że respondenci mieli wyraźnie sprecyzowane opinie o pedagogach w zakresie rozwijania twórczych zachowań. Zgodnie z uzyskanymi odpowiedziami 65,6% uczniów pozytywnie oceniło wpływ nauczycieli, 33,3% – negatywnie, natomiast brak zdania dotyczył zaledwie 1,1% ankietowanych. Wśród wskazywanych efektów pedagogicznego wsparcia badani najczęściej wskazywali: ukierunkowanie w uczeniu i pomoc w dokonywaniu dobrych wyborów (41,2%), ułatwienie dalszej edukacji (25,8%), rozwój zdolności i talentów, które pomagają wyrażać emocje (25,5%), wzmocnienie poczucia własnej wartości (13,1%) oraz przygotowanie do aktywnego życia społecznego (5,6%). Na podstawie zgromadzonego materiału wykazano również, że najczęstszą formą zainteresowania nauczycieli postawą twórczą ich podopiecznych była próba pomocy w rozwiązywaniu problemu i osiągnięciu przez ucznia zamierzonych celów (16,5%). W dalszej kolejności ankietowani wymieniali: zwrócenie uwagi na zainteresowania ucznia i jego problemy (15,4%) oraz tworzenie klimatu współpracy, a nie rywalizacji (15,0%).

Deskryptory TESE: ocenianie, postawa, edukacja artystyczna, nauczanie, relacja nauczyciel – uczeń, zachowania
TESE descriptors: marking, attitude, art education, teaching, teacher-student relation, behaviour
Publikacje:
  • Dobrowolska, B. (2009). Ocena nauczycieli w zakresie rozwijania postaw twórczych w opinii uczniów gimnazjum. Wyniki badań własnych. Wychowanie na co Dzień, 6, 11-15.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"