BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Ocena możliwości kształcenia i opinie o zadaniach szkoły na początku roku szkolnego
Instytucja:
Data: 8 sierpnia 1998 – 17 sierpnia 1998
Badacz:
Abstrakt:

W sondażu poświęconym ocenie możliwości kształcenia i opiniom o zadaniach szkoły wzięło udział 1025 osób powyżej 15. roku życia. Posłużono się metodą wywiadu. 9% respondentów uważało, że dzieci i młodzież w ich miejscowości albo okolicy mają bardzo dobre możliwości kształcenia, 53%: dobre, 23%: niezbyt dobre, 10%: słabe, złe (5% nie miało zdania na ten temat). Pogląd o bardzo dobrych i dobrych możliwościach kształcenia miały najczęściej osoby młode, rzadziej starsze (53% wśród badanych powyżej 60. roku życia). Dostęp do nauki lepiej oceniali respondenci z wyższym wykształceniem (67%), mieszkańcy dużych i średnich miast (po 76%) oraz dobrze oceniający swoją sytuację materialną (70%). W opinii 65% badanych poziom nauczania w szkołach był wyższy niż np. 10 lat temu; 16%: taki sam, 10%: niższy, 9%: trudno powiedzieć. Do pozaedukacyjnych funkcji szkoły respondenci zaliczyli: wychowywanie na uczciwych, dobrych ludzi – 80%: bardzo ważne, 0%: nieważne; uczenie dobrego zachowania, grzeczności na co dzień – 76%: bardzo ważne, 0%: nieważne; uczenie samodzielnego myślenia i rozwijanie zdolności i zainteresowań – 75%: bardzo ważne, 0%: nieważne; przygotowanie do wyboru zawodu – 73%: bardzo ważne, 0%: nieważne; uczenie tolerancji i szacunku dla poglądów i obyczajów innych ludzi – 72%: bardzo ważne, 0%: nieważne; uczenie zaradności, przedsiębiorczości, dbania o swoje sprawy i interesy – 68%: bardzo ważne, 0%: nieważne; uczenie patriotyzmu, szacunku dla kultury i tradycji narodowej – 63%: bardzo ważne, 0%: nieważne; przygotowanie do życia w rodzinie – 58%: bardzo ważne, 1%: nieważne; wpajanie zalet obywatelskich (dbałość o dobro ogólne, zainteresowanie sprawami społecznymi i politycznymi) – 56%: bardzo ważne, 0%: nieważne; ukazywanie różnych światopoglądów, religii, orientacji politycznych – 52%: bardzo ważne, 1%: nieważne; przygotowanie do życia w zjednoczonej Europie – 51%: bardzo ważne, 1%: nieważne; wyrabianie światopoglądu religijnego i politycznego, takiego, jaki ma większość naszego społeczeństwa – 32%: bardzo ważne, 15%: nieważne.

Deskryptory TESE: dostępność oświaty, równość szans, rynek edukacyjny, oferta edukacyjna, jakość kształcenia, jakość nauczania
TESE descriptors: access to education, equal opportunity, education market, educational provision, quality of education, teaching quality
Publikacje:
  • TNS OBOP. (1998). Ocena możliwości kształcenia i opinie o zadaniach szkoły na początku roku szkolnego. Pobrane z http://obop-arch.tnsglobal.pl/archive-report/id/186
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"