BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Ocena mowy i możliwości uczenia się dzieci w wieku 9-13 lat ze szkoły warszawskiej
Data: 1995
Badacz: Beata Skrońska-Jachowicz, Katarzyna Szczepańska
Abstrakt:

Celem badania była ocena mowy, stanu zdrowia, funkcji poznawczych oraz umiejętności czytania i pisania wśród dzieci w wieku od dziewięciu do 13 lat z Warszawy. W badaniu uczestniczyło 83 uczniów uważanych za zdrowych, nieobciążonych czynnikami ryzyka (w wywiadzie okołoporodowym) wpływającymi na rozwój mowy w wieku niemowlęcym, także na rozwój psychoruchowy. Do zebrania materiału wykorzystano m.in. następujące metody: test KSI (ocena ogólnego rozwoju umysłowego), skalę uzdolnień podstawowych (ocena analizy i syntezy słuchowej wyrazów), Test Matryc Ravena (ocena analizy i syntezy wzrokowej), opowiadanie na dany temat (ocena artykulacji w mowie spontanicznej). Stwierdzono, że 7,4% respondentów osiągnęło bardzo wysoki zakres posiadanych wiadomości i pamięci trwałej, 85% wysoki, a 7,4% niski. Bardzo dobrą pamięć świeżą miało 7,4% badanych, dobrą – 85%, a słabą – 7,4%. Dobrą analizę i syntezę słuchową stwierdzono u 51,8% uczniów, obniżoną – u 29,6%, a niską – u 3,7%. 85% mieściło się w normie w zakresie analizy i syntezy wzrokowej, pozostali znaleźli się poza normą. U 85,7% badanych zaobserwowano dobrą integrację wzrokowo-ruchową, a u 14,3% obniżoną. Dobrą koncentracją uwagi charakteryzowało się 82,7% uczniów, obniżoną – 17,3%. 85,7% badanych miało prawidłową artykulację w mowie kontrolowanej, 10,7% nieprawidłową, a 3,6% nieutrwaloną. Dobry zasób słownictwa charakteryzował 75% respondentów, bardzo dobry – 3,6%, a ubogi – 21,4%. 59,2% uczniów potrafiło bardzo dobrze czytać ze zrozumieniem, 3,7% dobrze, a 37,1% dostatecznie. 44,4% badanych umiało dobrze pisać ze słuchu, 3,7% bardzo dobrze, a 51,9% dostatecznie. Niedostateczną znajomość ortografii stwierdzono u 38% badanych, a cechy dysleksji i dysgrafii – u 11%. Wady zgryzu wystąpiły u 38% dzieci, ograniczenie ruchomości języka do góry – u 9%, rozszczep podśluzówkowy – u 18%, przetrwały migdałek gardłowy – 59%, guzki nosowe – 4%, a niedosłuch – u 7%. Na podstawie wyników badania stwierdzono, że 43% dzieci powinno być objętych opieką laryngologiczno-foniatryczną ze względu na zaburzenia słuchu, niedrożności nosa, choroby górnych dróg oddechowych, a także dysforie.

Deskryptory TESE: logopedia, rozwój dziecka, rozwój fizyczny, czytanie, umiejętność mówienia
TESE descriptors: speech therapy, child development, physical development, reading, oral skills
Publikacje:
  • Szczepańska K. i Skrońska-Jachowicz B. (1997). Ocena mowy i możliwości uczenia się dzieci w wieku 9-13 lat ze szkoły warszawskiej. W: H. Mierzejewska i M. Przybysz-Piwkowa (red.), Rozwój poznawczy i językowy dzieci z trudnościami w komunikacji werbalnej. Diagnozowanie i postępowanie usprawniające (s. 53-60). Warszawa: DiG.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"