BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Badanie rozumienia pojęcia pędu
Instytucja:
Data: [1994]
Badacz: Anna Bartko-Łazarska, Zofia Gołąb-Meyer
Abstrakt:

Przedmiotem badania było rozumienie pojęcia pędu przez nauczycieli przyrody i nauczycieli fizyki w gimnazjach. Zadanie dotyczące zagadnienia pędu (o dwóch mijających się łódkach, które przekazują sobie ładunki o jednakowych masach) przedstawiono do rozwiązania 30 uczestnikom studium podyplomowego dla nauczycieli (nauczycielom szkół podstawowych i liceów), z których jedynie dwóch potrafiło poprawnie rozwiązać zadanie. To samo zadanie rozwiązali wszyscy z siedmiu uczniów klas czwartych LO w Krakowie (klasa uniwersytecka, fizyczna). Absolwent studiów humanistycznych (maturzysta w 1992 roku, klasa matematyczna) również je rozwiązał, choć z trudnością. Z 32 słuchaczy studiów podyplomowych z fizyki (głównie nauczyciele gimnazjów), których poproszono o wskazanie trudnych momentów w zadaniu, żaden nie rozwiązał go poprawnie. 34 nauczycieli przyrody poproszono o sformułowanie prawa zachowania pędu – tylko jedna osoba potrafiła to zrobić w miarę poprawnie. Autorka badania dokonała szczegółowej analizy najczęstszych trudności i błędów w rozwiązywaniu zadania, błędów w stosowaniu prawa zachowania pędu, trudności z doborem układu odniesienia itp.

Deskryptory TESE: fizyka, kompetencje, kształcenie nauczycieli, umiejętności zawodowe, gimnazjum, szkoła podstawowa
TESE descriptors: physics, competence, teacher education, skill, lower secondary, primary school
Publikacje:
  • Batko-Łazarska, A. i Gołąb-Meyer, Z. (1994). Badanie rozumienia pojęcia pędu. Wyniki grudniowego testu w I klasach II LO w Rabce. Foton, 28, 16-20.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"