Abstrakt: |
Przedmiotem badania było rozumienie pojęcia pędu przez nauczycieli przyrody i nauczycieli fizyki w gimnazjach. Zadanie dotyczące zagadnienia pędu (o dwóch mijających się łódkach, które przekazują sobie ładunki o jednakowych masach) przedstawiono do rozwiązania 30 uczestnikom studium podyplomowego dla nauczycieli (nauczycielom szkół podstawowych i liceów), z których jedynie dwóch potrafiło poprawnie rozwiązać zadanie. To samo zadanie rozwiązali wszyscy z siedmiu uczniów klas czwartych LO w Krakowie (klasa uniwersytecka, fizyczna). Absolwent studiów humanistycznych (maturzysta w 1992 roku, klasa matematyczna) również je rozwiązał, choć z trudnością. Z 32 słuchaczy studiów podyplomowych z fizyki (głównie nauczyciele gimnazjów), których poproszono o wskazanie trudnych momentów w zadaniu, żaden nie rozwiązał go poprawnie. 34 nauczycieli przyrody poproszono o sformułowanie prawa zachowania pędu – tylko jedna osoba potrafiła to zrobić w miarę poprawnie. Autorka badania dokonała szczegółowej analizy najczęstszych trudności i błędów w rozwiązywaniu zadania, błędów w stosowaniu prawa zachowania pędu, trudności z doborem układu odniesienia itp. |