BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Badanie rozpowszechnienia zaburzeń płynności mowy i profilaktyka jąkania w środowisku dzieci w wieku przedszkolnym
Projekt badawczy:
  • Wszystkie dzieci mogą mówić płynnie
Instytucja:
Data: [2013]
Badacz: Katarzyna Węsierska
Abstrakt:

Badaniem objęto 887 dzieci w wieku od dwóch do siedmiu i więcej lat. Najliczniej reprezentowane były pięciolatki (29,1% całej próby). 34,95% dzieci uzyskało pozytywny wynik badania przesiewowego, u 22,7% stwierdzono parafunkcje kwalifikujące badanych do konsultacji. Najczęściej obserwowano w tej grupie takie parafunkcje jak nawykowe oddychanie przez usta, przetrwały, niemowlęcy odruch połykania, ssanie kciuka. 42,28% uczestników badania otrzymało negatywny wynik badania przesiewowego, co potwierdzało wstępne założenie badawcze, zgodnie z którym niezbędna jest kompleksowa opieka logopedyczna wśród dzieci przedszkolnych. Dodatkowe badanie przeprowadzono w celu pozyskania opinii rodziców, nauczycieli i diagnostów prowadzących badania skriningowe na temat jąkania się dzieci. Objawy jąkania się najczęściej potwierdzali u swoich dzieci ich rodzice (20,63%), w dalszej kolejności nauczyciele (18,94%), na końcu przeszkoleni studenci-diagności (10,94%). W kolejnym etapie badania poddano weryfikacji wyniki uzyskane wśród dzieci z grupy ryzyka jąkania. W tym celu badaniem logopedycznym objęto 205 osób. Objawy jąkania wystąpiły u 41 dzieci, najczęściej wśród pięciolatków.

Deskryptory TESE: kompetencje, kompetencje językowe, rozwój dziecka, umiejętność mówienia, placówka przedszkolna, logopedia
TESE descriptors: competence, language skills, child development, oral skills, pre-primary institution, speech therapy
Publikacje:
  • Węsierska, K. (2014). Badanie rozpowszechnienia zaburzeń płynności mowy i profilaktyka jąkania w środowisku dzieci w wieku przedszkolnym. Wychowanie na co Dzień, 4-5, 3-7.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"