Abstrakt: |
Badaniem objęto 887 dzieci w wieku od dwóch do siedmiu i więcej lat. Najliczniej reprezentowane były pięciolatki (29,1% całej próby). 34,95% dzieci uzyskało pozytywny wynik badania przesiewowego, u 22,7% stwierdzono parafunkcje kwalifikujące badanych do konsultacji. Najczęściej obserwowano w tej grupie takie parafunkcje jak nawykowe oddychanie przez usta, przetrwały, niemowlęcy odruch połykania, ssanie kciuka. 42,28% uczestników badania otrzymało negatywny wynik badania przesiewowego, co potwierdzało wstępne założenie badawcze, zgodnie z którym niezbędna jest kompleksowa opieka logopedyczna wśród dzieci przedszkolnych. Dodatkowe badanie przeprowadzono w celu pozyskania opinii rodziców, nauczycieli i diagnostów prowadzących badania skriningowe na temat jąkania się dzieci. Objawy jąkania się najczęściej potwierdzali u swoich dzieci ich rodzice (20,63%), w dalszej kolejności nauczyciele (18,94%), na końcu przeszkoleni studenci-diagności (10,94%). W kolejnym etapie badania poddano weryfikacji wyniki uzyskane wśród dzieci z grupy ryzyka jąkania. W tym celu badaniem logopedycznym objęto 205 osób. Objawy jąkania wystąpiły u 41 dzieci, najczęściej wśród pięciolatków. |