Obserwuj
Tytuł badania: |
Badanie realizacji nowej podstawy programowej z historii w gimnazjum |
Instytucja: |
|
Data: |
październik 2011 – listopad 2011 |
Badacz: |
Jolanta Choińska-Mika, Grażyna Kulik, Małgorzata Lipska, Zofia Lisiecka, Jakub Lorenc, Olga Mazurowska, Krzysztof Mrozowski, Aleksandra Oniszczuk, Jacek Staniszewski, Klaudia Starczynowska, Monika Wleciał |
Abstrakt: |
Główne cele badania jakościowego były następujące: identyfikacja i analiza czynników warunkujących stopień i sposób realizacji podstawy programowej z historii; określenie roli, jaką pełni podstawa programowa w praktyce szkolnej i codziennej pracy nauczyciela; rozpoznanie metod kształcenia umiejętności złożonych i myślenia historycznego uczniów; określenie miejsca, jakie w nauczaniu historii w gimnazjum pełnią wymagania ogólne; analiza efektywności wdrażania wymagań ogólnych; określenie kryteriów badania jakości edukacji historycznej na poziomie gimnazjów; identyfikacja dobrych praktyk edukacji historycznej w gimnazjum. Badanie składało się z kilku elementów: obserwacji czterech lekcji jednego nauczyciela historii (po dwie lekcje w dwóch różnych klasach trzecich); wywiadu z nauczycielem na temat metod i praktyk nauczania oraz jego oceny nowej podstawy programowej; sprawdzenia poziomu umiejętności złożonych za pomocą arkusza; wywiadu z grupą uczniów (wybranych z obu klas). Łącznie przeprowadzono 80 obserwacji lekcji, 20 wywiadów indywidualnych, osiem wywiadów grupowych oraz 463 testy historyczne. Dobór szkół do badań był celowy. Wszyscy nauczyciele w nich uczący twierdzili, że znają podstawę programową z historii. Mimo to większość opracowywała konspekty lekcji na podstawie podręczników i materiałów zaproponowanych przez wydawnictwo. Nauczyciele mieli problemy z realizowaniem wymagań ogólnych. Tłumaczyli to trudnością w kształtowaniu umiejętności historycznych w klasach, w których uczy się wiele uczniów o zróżnicowanym poziomie wiedzy. Jednym z wniosków z badania było ujawnienie przeświadczenia nauczycieli, że głównym celem nauczania historii jest dostarczenie uczniom konkretnych wiadomości. |
Deskryptory TESE: |
historia, program nauczania, szkolnictwo średnie pierwszego stopnia, gimnazjum, dydaktyka, jakość kształcenia, reforma programu nauczania |
TESE descriptors: |
history, curriculum, lower secondary, lower secondary, didactics, quality of education, curriculum reform |
Publikacje: |
- Choińska-Mika, J. (red.). (2013). Raport z badania „Realizacja podstawy programowej z historii w gimnazjach” 2011. Pobrane z http://eduentuzjasci.pl/pl/publikacje-ee-lista/raporty/159-raport-z-badania/realizacja-podstawy-programowej-z-historii-w-gimnazjach/818-realizacja-podstawy-programowej-z-historii-w-gimnazjach.html
|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.