BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Badanie realizacji nowej podstawy programowej z historii w gimnazjum
Instytucja:
Data: październik 2011 – listopad 2011
Badacz: Jolanta Choińska-Mika, Grażyna Kulik, Małgorzata Lipska, Zofia Lisiecka, Jakub Lorenc, Olga Mazurowska, Krzysztof Mrozowski, Aleksandra Oniszczuk, Jacek Staniszewski, Klaudia Starczynowska, Monika Wleciał
Abstrakt:

Główne cele badania jakościowego były następujące: identyfikacja i analiza czynników warunkujących stopień i sposób realizacji podstawy programowej z historii; określenie roli, jaką pełni podstawa programowa w praktyce szkolnej i codziennej pracy nauczyciela; rozpoznanie metod kształcenia umiejętności złożonych i myślenia historycznego uczniów; określenie miejsca, jakie w nauczaniu historii w gimnazjum pełnią wymagania ogólne; analiza efektywności wdrażania wymagań ogólnych; określenie kryteriów badania jakości edukacji historycznej na poziomie gimnazjów; identyfikacja dobrych praktyk edukacji historycznej w gimnazjum. Badanie składało się z kilku elementów: obserwacji czterech lekcji jednego nauczyciela historii (po dwie lekcje w dwóch różnych klasach trzecich); wywiadu z nauczycielem na temat metod i praktyk nauczania oraz jego oceny nowej podstawy programowej; sprawdzenia poziomu umiejętności złożonych za pomocą arkusza; wywiadu z grupą uczniów (wybranych z obu klas). Łącznie przeprowadzono 80 obserwacji lekcji, 20 wywiadów indywidualnych, osiem wywiadów grupowych oraz 463 testy historyczne. Dobór szkół do badań był celowy. Wszyscy nauczyciele w nich uczący twierdzili, że znają podstawę programową z historii. Mimo to większość opracowywała konspekty lekcji na podstawie podręczników i materiałów zaproponowanych przez wydawnictwo. Nauczyciele mieli problemy z realizowaniem wymagań ogólnych. Tłumaczyli to trudnością w kształtowaniu umiejętności historycznych w klasach, w których uczy się wiele uczniów o zróżnicowanym poziomie wiedzy. Jednym z wniosków z badania było ujawnienie przeświadczenia nauczycieli, że głównym celem nauczania historii jest dostarczenie uczniom konkretnych wiadomości.

Deskryptory TESE: historia, program nauczania, szkolnictwo średnie pierwszego stopnia, gimnazjum, dydaktyka, jakość kształcenia, reforma programu nauczania
TESE descriptors: history, curriculum, lower secondary, lower secondary, didactics, quality of education, curriculum reform
Publikacje:
  • Choińska-Mika, J. (red.). (2013). Raport z badania „Realizacja podstawy programowej z historii w gimnazjach” 2011. Pobrane z http://eduentuzjasci.pl/pl/publikacje-ee-lista/raporty/159-raport-z-badania/realizacja-podstawy-programowej-z-historii-w-gimnazjach/818-realizacja-podstawy-programowej-z-historii-w-gimnazjach.html
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"