Abstrakt: |
Badanie miało na celu ocenę przygotowania studentów pierwszego roku w Akademii Górniczo-Hutniczej w zakresie fizyki. Badaniem objęto studentów Wydziałów: Geologii Geofizyki i Ochrony Środowiska, Metalurgii i Inżynierii Materiałowej, Odlewnictwa, Wiertnictwa Nafty i Gazu, Zarządzania oraz jednego kierunku na Wydziale Górniczym (N = 688). W badaniu wykorzystano trzy testy wyboru (test 21, 31 i 01; przydział studentów przypadkowy), które studenci rozwiązywali na jednych z pierwszych zajęć z fizyki. Testy 21 i 31 składały się z 20 pytań, z których każde miało cztery wersje odpowiedzi (dobra odpowiedź – 1 pkt, zła – 0 pkt). Test 01 składał się z 60 w zamierzeniu łatwiejszych pytań, z których każde miało sześć wersji odpowiedzi, w tym ostatnią „nie wiem” (dobra odpowiedź – 1 pkt, zła – 0 pkt, „nie wiem” – 0,2 pkt). Tematy do testów wybrano ze zbioru przeznaczonego dla szkół podstawowych (Kaczorek, Sławko, 1984), zbioru tematów z egzaminów wstępnych na AGH (Salach, Płazak, 1994) oraz testu przeprowadzonego przez PTF dla studentów pierwszego roku fizyki UJ. Na rozwiązanie testów dano studentom 80 min. Wyniki badania pozwoliły wyróżnić grupy tematów, w zakresie których studenci prezentowali różny poziom przygotowania. Grupy pierwsza i druga obejmowały tematy dobrze opanowane przez większość studentów, do których zaliczały się takie zagadnienia, jak: ruch jednostajny, zasada zachowania pędu, ciśnienie hydrostatyczne, proste obwody elektryczne, budowa jądra i rozpad promieniotwórczy. W grupach tych poprawna odpowiedź (jedna z czterech), wybierana była w powyżej 60% przypadków. Grupy trzecia i czwarta (najliczniejsza) obejmowały pytania wymagające podstawowej wiedzy bez konieczności przeliczeń i rozumowania. W grupach tych wybierano najczęściej dwie odpowiedzi na cztery możliwe, w tym poprawne w 50-60% przypadków. Znajomość zagadnień obejmowanych przez grupy tematów V-VII autorzy badania uznali za zerową (dotyczyły one wiedzy z zakresu szkoły średniej i podstawowej) – w grupie piątej eliminowano jedną niepoprawną odpowiedź, natomiast wskazania na pozostałe trzy odpowiedzi były tak samo częste; w grupie szóstej miał miejsce statystyczny wybór odpowiedzi (przypadkowy); w grupie siódmej eliminowano poprawną wersję odpowiedzi (najmniej wskazań). W grupach VIII-X zaobserwowano wysokie częstości wskazań dla niepoprawnych odpowiedzi (niezakreślanie żadnej należało do wyjątków), co sugerowało nie tylko złe opanowanie materiału, lecz także błędne jego uczenie. |
Publikacje: |
- Sanok, Z., Kawecka Magiera, B., Gołąb-Meyer, Z., Lenda, A., Pieczora, K. i Płazak, T. (1997). Ocena przygotowania z fizyki studentów pierwszych lat z kilku wydziałów AGH. Foton, 53, 33-42.
|