BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Język polski „częściowo niepotrzebny”. Głosy uczniów szkół zawodowych
Data: [1994] – [1995]
Badacz: Tadeusz Budrewicz
Abstrakt:

Celem badania było zebranie opinii uczniów szkół zawodowych na temat celowości istnienia w ich szkołach przedmiotu „język polski”. Uczniów poproszono także o zaproponowanie zmian w zakresie lektur, jeśli takie uważają za potrzebne. Badani mieli również ustosunkować się do możliwości i zasadności wprowadzenia na lekcjach języka polskiego treści muzycznych i filmowych. Przeanalizowano 200 wypowiedzi uczniów z zasadniczych szkół zawodowych w Krakowie i województwie nowosądeckim. Ankietę przeprowadzono w czterech placówkach. Pytania miały charakter otwarty, by autorzy mieli wgląd w umiejętności uczniów w zakresie budowania tekstów wielozdaniowych. Większość uczniów ze szkół zawodowych objętych badaniem uważała, że język polski jest potrzebny. Zaobserwowano jednak różnicę w rozkładzie odpowiedzi pozytywnych i negatywnych. Uczniowie, którzy dopiero rozpoczęli naukę w szkole zawodowej, w pełni akceptują obecność języka polskiego w programie nauczania. Natomiast uczniowie, którzy mają już za sobą zawodową inicjację, są skłonni do podważania zasadności uczenia języka polskiego w ich szkołach. Badani z klas drugich w 30–40% woleliby usunąć język polski z ich ścieżki edukacyjnej. Powodem takiej postawy są najczęściej znudzeni nauczyciele oraz nieciekawy sposób prowadzenia przez nich lekcji. Ci badani, którzy akceptują język polski w szkole zawodowej, motywują to – niekiedy nieporadnie – względami patriotycznymi. Jedynie 5% badanych postrzega naukę języka polskiego przez pryzmat pragmatyzmu – ci uczniowie chcieliby kontynuować naukę na studiach albo w szkole policealnej. Język polski postrzegają zatem jako warunek dalszego kształcenia. 40% respondentów przytaczało w swoich odpowiedziach zagrożenie analfabetyzmem. Uczniowie, którzy usunęliby język polski z programu nauczania, motywują to jego zbędnością w pracy zawodowej. Badani podkreślają także zbyt duży nacisk, który nauczyciele kładą na naukę języka polskiego – kosztem przedmiotów zawodowych. Respondenci skarżą się na archaiczność języka, który powoduje trudności w odbiorze analizowanych tekstów literackich. Uczniowie nie widzą ponadczasowych wartości omawianych lektur; dzieła literackie widzą jedynie w perspektywie historycznej. Okazało się także, że uczniowie chętnie wzbogaciliby program nauczania języka polskiego o treści muzyczne i filmowe. Ich propozycje jednak odnoszą się do kultury popularnej – podczas lekcji języka polskiego chcieliby oglądać horrory albo komedie. Z drugiej strony uczniowie chcieliby dzielić się swoimi zainteresowaniami, np. muzycznymi, ale czują, że spotka się to z niezrozumieniem i brakiem akceptacji ze strony nauczycieli.

Deskryptory TESE: literatura, szkoła średnia o profilu zawodowym, postawa wobec szkoły, postawa, przedmiot zawodowy, przyuczenie do zawodu, kształcenie i szkolenie zawodowe, czytanie, kino
TESE descriptors: literature, vocational school, attitude towards school, attitude, vocationally-oriented course, apprenticeship, vocational education and training, reading, cinema
Publikacje:
  • Budrewicz, T. (1995). Język polski „częściowo niepotrzebny”. Głosy uczniów szkół zawodowych. Polonistyka, 3, 137-142.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"