Abstrakt: |
Przedmiot badania stanowiło nauczanie języków obcych na poziomie edukacji wczesnoszkolnej. Badanie przeprowadzono w 19 losowo wybranych szkołach podstawowych z terenu województwa opolskiego. Łącznie we wszystkich wytypowanych placówkach w klasach I-III uczyło się 3246 uczniów (nauczaniem języka obcego objęto 1654 osoby – w pierwszej klasie: 606, w drugiej – 594, a w trzeciej – 454). W badanych szkołach pracowało 160 nauczycieli nauczania początkowego oraz 36 nauczycieli języków obcych. Na podstawie zgromadzonego materiału ustalono, że jedynie 25% pedagogów legitymowało się stopniem magistra filologii angielskiej. Ponadto wśród respondentów nie odnotowano żadnego absolwenta wyższej uczelni po filologii germańskiej, siedem osób studiowało filologię, 11 było absolwentami kolegium, jedna osoba absolwentem liceum ogólnokształcącego, a osiem ukończyło różne kursy uprawniające do nauczania języka obcego w klasach I-III. Analiza danych pozwoliła wykazać również, że 93% uczniów uczyło się angielskiego, a 7% – języka niemieckiego. Dodatkowo stwierdzono, że w 11 szkołach naukę języka obcego podjęto z inicjatywy dyrekcji, w czterech – z inicjatywy rodziców, a w pozostałych – w związku z przyjęciem oferty firm świadczących usługi edukacyjne. Okazało się również, że w 43 oddziałach klas I-III zajęcia językowe ujęto w planie lekcji, natomiast w 56 oddziałach odbywały się w ramach zajęć pozalekcyjnych. W zakresie finansowania ustalono, że w 12 szkołach (spośród badanych 19) za lekcje języka obcego płacili rodzice, w czterech koszty ponosił urząd miasta i gminy, a w pozostałych przypadkach naukę opłacało Ministerstwo Edukacji Narodowej. |