Abstrakt: |
Przedmiotem badania był sposób rozumienia pojęcia obcy przez młodzież. Badani mieli za zadanie znaleźć zarówno odcienie pozytywne, jak i negatywne tego słowa. Znaczenie słowa sprowadzono do analizy skojarzeń. Sondażem objęto 100 uczniów z klas trzecich liceum ogólnokształcącego. Na postawie zgromadzonego materiału stwierdzono, że znakomita większość badanych jako podstawowe skojarzenie ze słowem obcy wybrała słowo nieznany. Następne skojarzenia: obojętny (11), niepewny (dziewięć wskazań), gorszy (dziewięć), niechciany (dziewięć), szkodliwy (siedem), niebezpieczny (cztery). Pięć głosów otrzymały określenia z grupy: niepożądany, zbędny, niedostępny, trudny, straszny, odpychający, mało ważny, wrogo nastawiony, nielubiany, cudzy. Cztery głosy otrzymały z kolei określenia z grupy: tajemniczy, z zewnątrz, nie nasz, budzący ciekawość, zagadkowy, niejasny, niezwykły, niespotykany. |