BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Szkoła, nauczyciel i nauka w ocenie uczniów upośledzonych umysłowo
Data: [1995]
Badacz: Katarzyna Parys, Jan Pilecki
Abstrakt:

Celem badania było zebranie opinii uczniów upośledzonych umysłowo na temat szkoły i nauczycieli, a także ich stosunku do nauki. Weryfikacji poddano również w jakim stopniu nauczyciele znają upodobania, oczekiwania i opinie swoich uczniów dotyczące szkoły, nauki oraz osób ich uczących. W badaniu wzięło udział 350 uczniów klas V–VIII oraz 50 nauczycieli szkół specjalnych. Według uczniów upośledzonych umysłowo dobry nauczyciel powinien być przede wszystkim: serdeczny, miły, sprawiedliwy, życzliwy, cierpliwy i opanowany. Okazało się, że starsze dzieci miały wyższe wymagania niż ich młodsi koledzy. Piątoklasiści szczególny nacisk kładli na troskliwość i rodzicielskie podejście do ucznia. Starsi badani chcieliby, żeby nauczyciel traktował ich po przyjacielsku i z szacunkiem, żeby umiał rozwiązywać spory i był sprawiedliwy. Mniejszą uwagę poświęcali uczniowie cechom zewnętrznym nauczyciela; w niewielu wypowiedziach pojawiały się skojarzenia dobrego nauczyciela z nauczycielem ładnym i wysportowanym. Uczniowie uważają, że nauczyciele wymagają od nich przede wszystkim poprawnego zachowania i odrabiania lekcji. W niewielu pracach badani zwrócili uwagę, że nauczyciel chciałby, aby jego wychowankowie byli koleżeńscy wobec siebie albo pomocni. Stosunek do przedmiotów szkolnych wśród upośledzonych umysłowo zależy od możliwości zaspokajania własnych potrzeb i zainteresowań. Na pierwszym miejscu do ulubionych zajęć uczniowie zaliczyli technikę, na drugim – przyrodę. Na trzecim miejscu u chłopców znalazło się wychowanie fizyczne, u dziewcząt – muzyka. Najmniej lubiana wśród uczniów była matematyka (34% negatywnych wskazań). 77% badanych lubiło odrabiać pracę domową. Dla 70% uczniów chodzenie do szkoły wiązało się z przyjemnością; 21% jednak chodziło do szkoły z lękiem. Dla 9% uczniów chodzenie do szkoły było jedynie obowiązkiem i nie wiązało się ani z przyjemnością, ani z negatywnymi odczuciami.

Deskryptory TESE: specjalne potrzeby edukacyjne, upośledzenie, niepełnosprawność intelektualna, postawa wobec szkoły, postawa, trudności w nauce, ocena uczących się, szkolnictwo specjalne, szkoła specjalna, uczeń, nauczyciel
TESE descriptors: special educational needs, disability, intellectual disability, attitude towards school, attitude, learning difficulty, evaluation of students, separate special education, special school, pupil, teacher
Publikacje:
  • Parys, K. i Pilecki, J. (1995). Szkoła, nauczyciel i nauka w ocenie uczniów upośledzonych umysłowo. Hejnał Oświatowy, 3, 21-22.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"