BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Szkoła, media, kapitał społeczny. Jak korzystanie z mediów różnicuje kapitał społeczny różnych środowisk szkolnych
Instytucja:
Data: [2006]
Badacz: Kamil Henne, Krystyna Skarżyńska
Abstrakt:

Sformułowano następujące hipotezy badawcze: Uczniowie szkół zawodowych charakteryzują się mniejszym poziomem kapitału społecznego niż uczniowie liceum ogólnokształcącego. Uczniowie szkół zawodowych częściej oglądają telewizję niż używają Internetu, natomiast uczniowie liceum ogólnokształcącego więcej czasu spędzają w sieci niż przy telewizorze. Media (telewizja i Internet) są istotnym elementem pośredniczącym (mediatorem) w relacji typ szkoły – kapitał społeczny. W badaniu wzięło udział 55 uczniów zespołu zasadniczych szkół zawodowych w Warszawie oraz 69 uczniów liceum ogólnokształcącego w Warszawie. Średni wiek respondentów: 17,6 roku. W badanej próbie znalazło się 56 dziewcząt i 66 chłopców. Do pomiaru zmiennych wykorzystano kwestionariusz dotyczący takich zagadnień jak środowisko szkolne i dane społeczno-demograficzne, spędzanie czasu i korzystanie z mediów oraz kapitał społeczny. Wyższe poczucie wsparcia i silnych więzi okazało się silniejsze wśród uczniów liceum niż zasadniczej szkoły zawodowej. Różnica między uczniami w tym zakresie nie miała poziomu istotności statystycznej. Okazało się ponadto, że wobec ludzi większe zaufanie przejawiali licealiści; różnica między uczniami z obu typów szkół była istotna statystycznie. Uczniowie szkoły zawodowej deklarowali posiadanie większej liczby przyjaciół – różnica między wszystkimi badanymi uczniami w tym zakresie była istotna statystycznie. Analiza wykazała większy poziom kapitału społecznego wśród licealistów, z wyjątkiem deklarowanej liczby przyjaciół, która okazała się większa w przypadku uczniów szkół zawodowych. Korzystanie z internetu i telewizji (TIK) okazało się częstsze wśród licealistów. Uczniowie zasadniczych szkół zawodowych częściej korzystali z usług społeczno-rekreacyjnych i rozrywkowych.

Deskryptory TESE: zachowania, uczeń, sprzęt komputerowy, Internet, środki masowego przekazu, technologia informacyjno-komunikacyjna, autonomia
TESE descriptors: behaviour, pupil, hardware, Internet, mass media, ICT, autonomy
Publikacje:
  • Skarżyńska, K. i Henne, K. (2007). Szkoła, media, kapitał społeczny. Jak korzystanie z mediów różnicuje kapitał społeczny różnych środowisk szkolnych. Przegląd Psychologiczny, 1, 65-93.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"