Tytuł badania: |
Szkoła, media, kapitał społeczny. Jak korzystanie z mediów różnicuje kapitał społeczny różnych środowisk szkolnych |
Instytucja: |
|
Data: |
[2006] |
Badacz: |
Kamil Henne, Krystyna Skarżyńska |
Abstrakt: |
Sformułowano następujące hipotezy badawcze: Uczniowie szkół zawodowych charakteryzują się mniejszym poziomem kapitału społecznego niż uczniowie liceum ogólnokształcącego. Uczniowie szkół zawodowych częściej oglądają telewizję niż używają Internetu, natomiast uczniowie liceum ogólnokształcącego więcej czasu spędzają w sieci niż przy telewizorze. Media (telewizja i Internet) są istotnym elementem pośredniczącym (mediatorem) w relacji typ szkoły – kapitał społeczny. W badaniu wzięło udział 55 uczniów zespołu zasadniczych szkół zawodowych w Warszawie oraz 69 uczniów liceum ogólnokształcącego w Warszawie. Średni wiek respondentów: 17,6 roku. W badanej próbie znalazło się 56 dziewcząt i 66 chłopców. Do pomiaru zmiennych wykorzystano kwestionariusz dotyczący takich zagadnień jak środowisko szkolne i dane społeczno-demograficzne, spędzanie czasu i korzystanie z mediów oraz kapitał społeczny. Wyższe poczucie wsparcia i silnych więzi okazało się silniejsze wśród uczniów liceum niż zasadniczej szkoły zawodowej. Różnica między uczniami w tym zakresie nie miała poziomu istotności statystycznej. Okazało się ponadto, że wobec ludzi większe zaufanie przejawiali licealiści; różnica między uczniami z obu typów szkół była istotna statystycznie. Uczniowie szkoły zawodowej deklarowali posiadanie większej liczby przyjaciół – różnica między wszystkimi badanymi uczniami w tym zakresie była istotna statystycznie. Analiza wykazała większy poziom kapitału społecznego wśród licealistów, z wyjątkiem deklarowanej liczby przyjaciół, która okazała się większa w przypadku uczniów szkół zawodowych. Korzystanie z internetu i telewizji (TIK) okazało się częstsze wśród licealistów. Uczniowie zasadniczych szkół zawodowych częściej korzystali z usług społeczno-rekreacyjnych i rozrywkowych. |
Deskryptory TESE: |
zachowania, uczeń, sprzęt komputerowy, Internet, środki masowego przekazu, technologia informacyjno-komunikacyjna, autonomia |
TESE descriptors: |
behaviour, pupil, hardware, Internet, mass media, ICT, autonomy |
Publikacje: |
- Skarżyńska, K. i Henne, K. (2007). Szkoła, media, kapitał społeczny. Jak korzystanie z mediów różnicuje kapitał społeczny różnych środowisk szkolnych. Przegląd Psychologiczny, 1, 65-93.
|