BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Szkoła katolicka w polskim systemie szkolnictwa
Instytucja:
Data: 2001
Badacz: Adam Maj
Abstrakt:

Przedmiotem badania była działalność edukacyjna w polskich szkołach katolickich. W ankiecie wzięli udział dyrektorzy 202 szkół. Oprócz kwestionariusza ankiety w badaniu wykorzystano również metodę analizy statutów i programów edukacyjnych w badanych szkołach. Okazało się, że w 42% szkół nauczyciele realizowali autorskie programy nauczania. W szkołach organizowano dodatkowe lekcje z łaciny, filozofii, ekologii, tańca. Uczniowie mieli możliwość uczestniczenia także w lekcjach medialnych i dziennikarskich. W 37% szkół skupiano się na takich zagadnieniach dydaktycznych jak: poszukiwanie sposobów wszechstronnego rozwoju osobowości ucznia, jego zainteresowań, talentów i potrzeby twórczości. W 27,5% preferowane zagadnienia dydaktyczne wiązały się z nauczaniem zgodnym z zasadami Ewangelii. W 49,2% badanych gimnazjów skupiano się na wysokim poziomie wiedzy i umiejętności młodzieży, a w 83,3% liceów – na przygotowaniu do matury i studiów wyższych. W badanych szkołach katolickich podejmowano różnorodne działania, by zapewnić dostęp do nauki uczniom z biednych rodzin. W 39,6% placówek niezamożnych uczniów zwalniano z opłat, a w 56,4% zwalniano z czesnego tylko częściowo; w 17,8% wprowadzono stypendia. W 46,5% szkół funkcjonowały sklepiki, a w 37,1% – stołówka. 60% szkół podstawowych zapewniało uczniom zajęcia świetlicowe i pozalekcyjne, 55% – pomoc pedagogiczną, medyczną, psychologiczną, logopedyczną i opiekę nad dziećmi z mikrodefektami. Z kolei w szkołach gimnazjalnych dbano przede wszystkim o jak najlepsze warunki do rozwoju psychofizycznego uczniów. W tym celu organizowano dożywianie, zapobiegano uzależnieniom, umożliwiano uczniom dowożenie i odwożenie ze szkoły; takie działania wdrażało 78,6% szkół. Natomiast w liceach skupiano się na rozwoju psychicznym i zdrowotnym uczniów, więc w placówkach działały gabinety lekarskie, realizowano programy prozdrowotne i profilaktyczne (66,7% ankietowanych szkół).

Deskryptory TESE: nauczanie, jakość kształcenia, treści kształcenia, teoria wychowania, wychowanie dziecka, opieka nad młodzieżą, posiłek szkolny
TESE descriptors: teaching, quality of education, content of learning, educational theory, child rearing, youth protection, school meal
Publikacje:
  • Maj, A. (2007). Szkoła katolicka w polskim systemie szkolnictwa. Paedagogia Christiana, 1, 125-136.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"