Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu odpowiedzi na następujące pytania: Jak młodzież ocenia wpływ szkoły na rozwój jej zainteresowań muzycznych? Jakie formy aktywności muzycznej preferuje młodzież, a jakimi nie jest zainteresowana? Jakie efekty uzyskano w dziedzinie rozwoju kultury muzycznej poprzez udział w przykładowo wybranych formach zajęć pozalekcyjnych? Analizę oparto na wynikach sondaży zrealizowanych w bydgoskich średnich szkołach w 1984 i w 2000 roku, w których młodzież szkolna oceniała wkład szkoły w rozwój ich zainteresowań muzycznych. Badaniem objęto uczniów drugich i trzecich klas liceów ogólnokształcących, liceów zawodowych i techników niemających przedmiotu: wychowanie muzyczne (N = 167) oraz uczących się tego przedmiotu uczniów liceów ogólnokształcących (N = 248) – obie grupy wyodrębniono w 1984 roku. Z kolei w roku 2000 o wypowiedzi na ten sam temat poproszono 225 uczniów. Na podstawie zgromadzonego materiału stwierdzono, że w latach osiemdziesiątych łącznie ponad połowa badanych uczniów (55,18%) miała kontakt z zespołami muzycznymi w szkole podstawowej lub średniej (wśród respondentów byli członkowie dwóch – 13,49%, trzech – 2,40%, a nawet czterech zespołów – 0,48%). Wykazano, że członkowie zespołów wysoko oceniali korzyści osiągnięte przez nich w wyniku uczęszczania na zajęcia pozalekcyjne (według 34,27% uczniów zajęcia wpłynęły na rozwój ich zainteresowań muzycznych, w opinii 25% – pomogły rozumieć muzykę, a zdaniem 23,61% – umożliwiły jej lepsze poznanie). Jednocześnie okazało się, że w 2000 roku aż 68% nigdy nie należało do żadnych zespołów. Stwierdzono wzrost zainteresowania młodzieży grą na instrumentach. |