BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Szkoła jako źródło emocji dzieci w wieku wczesnoszkolnym
Instytucja:
Data: 2006 – 2007
Badacz: Grażyna Rudkowska
Abstrakt:

Celem badania były: określenie znaczenia szkoły jako źródła emocji, wyznaczenie sytuacji najbardziej emotogennych oraz analiza emocji uczniów wobec określonych sytuacji szkolnych. Badaniem objęto 180 uczniów klas trzecich krakowskich szkół podstawowych. Metodą badawczą był test zdań niedokończonych własnej konstrukcji. W wyniku badania stwierdzono, że największe znaczenie wśród szkolnych sytuacji emotogennych miały relacje rówieśnicze oraz oceny szkolne. Zauważono, że mimo stosowania w nauczaniu początkowym ocen opisowych uczniowie i tak traktują je jako dobre lub złe, dążąc tym samym do ewaluacji własnej osoby. Z wypowiedzi uczniów można wnioskować, że różnicują oni radość (utożsamiana z drobnymi przyjemnościami) oraz szczęście (jako owocna działalność dla jednej trzeciej badanych, spowodowane dobrymi ocenami, dla jednej czwaertej – dobrymi relacjami z rówieśnikami). Wśród negatywnych emocji wskazywanych przez uczniów przeważały smutek oraz złość, które były wywoływane przez złe kontakty interpersonalne. Zauważono również, że chłopcy nieco częściej niż dziewczynki dostrzegali źródło szczęścia w dobrych ocenach.
 

Autorskie słowa kluczowe: edukacja wczesnoszkolna, źródła emocji, wiedza emocjonalna, strach, smutek, lęk szkolny
Author's Keywords: early primary education, causes of emotions, emotional knowledge, fear, sadness, test anxiety
Deskryptory TESE: kompetencje społeczne, uczeń, szkoła podstawowa, wiek, kształcenie na poziomie elementarnym, postawa wobec szkoły, relacje interpersonalne, nauczyciel
TESE descriptors: social competences, pupil, primary school, age, basic education, attitude towards school, interpersonal relations, teacher
Publikacje:
  • Rudkowska, G. (2009). Szkoła jako źródło emocji dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Rocznik Komisji Nauk Pedagogicznych, 62, 111-123.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"