BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Szkoła jako wspólnota? Szkolny kapitał społeczny a wyniki egzaminu gimnazjalnego
Instytucja:
Data: 2005 – 2007
Badacz: Anna Kiersztyn
Abstrakt:

Celem analizy było określenie znaczenia kapitału społecznego dla wyników pracy w polskich gimnazjach, mierzonych liczbą punktów uzyskanych przez uczniów w egzaminach zewnętrznych. Na podstawie wyników badań międzynarodowych autorka przyjęła rozróżnienie na kapitał społeczny charakteryzujący klasy oraz na kapitał społeczny charakteryzujący społeczność, w której działają gimnazja. Założyła ponadto, że to szkolny kapitał społeczny będzie czynnikiem kształtującym wyniki egzaminów. Szkolny kapitał społeczny oznaczał taką kulturę czy atmosferę w szkole, jaka wpływa na traktowanie szkoły jako wspólnoty. To oznacza, że w szkołach o wysokim poziomie kapitału społecznego uczniowie są częściej wspierani przez kolegów i nauczycieli, słabsi wychowankowie otrzymują pomoc ze strony szkoły; wszyscy są zachęcani do zabierania głosu podczas lekcji. Analiza zaprezentowana w artykule stanowiła część większego badania społeczno-ekonomicznych uwarunkowań wyników zewnętrznych w polskich szkołach (2005-2007). W badaniu tym posłużono się metodą studiów przypadku, którymi objęto klasy trzecie w wybranych gimnazjach, a także ankietą audytoryjną wśród 1203 uczniów i 779 rodziców i wywiadami pogłębionymi z dyrektorami szkół, pedagogami szkolnymi i wychowawcami klas trzecich. Zgodnie z hipotezą badawczą potwierdzono wpływ szkolnego kapitału społecznego na wyniki części matematyczno-przyrodniczej egzaminu gimnazjalnego. Stwierdzono ponadto istotny negatywny związek między odsetkiem uczniów zamierzających kontynuować naukę w zasadniczej szkole zawodowej a średnim wynikiem egzaminu w części humanistycznej oraz dodatni związek między odsetkiem uczniów zamierzających kontynuować naukę w liceum ogólnokształcącym a wynikiem części matematyczno-przyrodniczej.

Deskryptory TESE: egzamin, kariera szkolna, przejście z gimnazjum do liceum/technikum, wybór szkoły, uczeń, gimnazjum
TESE descriptors: examination, school career, transition from lower to upper secondary education, choice of school, pupil, lower secondary
Publikacje:
  • Kiersztyn, A. (2011). Szkoła jako wspólnota? Szkolny kapitał społeczny a wyniki egzaminu gimnazjalnego. Polityka Społeczna, 7, 28-32.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"