BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Szkoła jako główne źródło stresu młodzieży w wieku dorastania
Instytucja:
Data: [2003]
Badacz: Joanna Różańska-Kowal
Abstrakt:

Przedmiot badania stanowiły źródła stresu adolescentów oraz diagnoza podejmowanych przez młodzież strategii radzenia sobie w sytuacjach trudnych. Do zebrania materiału badawczego wykorzystano Kwestionariusz WCQ Folkman i Lazarusa, Kwestionariusz Temperamentu EAS-D Bussa i Plomina, a także Inwentarz Osobowości NEO-FFI Costy i McCrae. Badaniem objęto 90 uczniów trzecich klas liceów ogólnokształcących na Górnym Śląsku. Na podstawie analizy zgromadzonych odpowiedzi stwierdzono, że dla 80% respondentów głównym źródłem stresu była szkoła. Zgodnie z odpowiedziami uczniów do najbardziej stresujących sytuacji szkolnych należały m.in.: złe oceny, sprawdziany, wystawianie ocen na koniec roku, niewłaściwe zachowanie nauczyciela, niezrozumienie problemów szkolnych przez rodziców, nieprzygotowanie do lekcji, poprawianie ocen, nadmierne wymagania nauczycieli czy konflikty z nauczycielami. Wśród pozaszkolnych sytuacji stresowych badani uczniowie najczęściej wskazywali m.in.: nieporozumienia z przyjaciółmi, nieporozumienia z rodzicami, śmierć bliskiej osoby, nieporozumienia z chłopakiem, zerwanie z chłopakiem, udział w wypadku samochodowych czy egzamin na prawo jazdy. W wyniku przeprowadzonego badania wykazano również, że młodzież preferowała dwie strategie radzenia sobie ze stresem – dystrakcję oraz dystansowanie się. Na wybór strategii miały wpływ określone cechy temperamentu – zgodnie z odpowiedziami udzielonymi przez uczniów stwierdzono korelację niezadowolenia z myśleniem życzeniowym, złości z walką oraz aktywności z planowym rozwiązywaniem problemu.

Deskryptory TESE: zachowania, zachowania społeczne, postawa, postawa wobec szkoły, uczeń, szkoła, młodzież, wiek
TESE descriptors: behaviour, social behaviour, attitude, attitude towards school, pupil, school, youth, age
Publikacje:
  • Różańska-Kowal, J. (2004). Szkoła jako główne źródło stresu młodzieży w wieku dorastania. Kwartalnik Pedagogiczny, 3, 203-214.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"