Abstrakt: |
Przedmiot badania stanowiły źródła stresu adolescentów oraz diagnoza podejmowanych przez młodzież strategii radzenia sobie w sytuacjach trudnych. Do zebrania materiału badawczego wykorzystano Kwestionariusz WCQ Folkman i Lazarusa, Kwestionariusz Temperamentu EAS-D Bussa i Plomina, a także Inwentarz Osobowości NEO-FFI Costy i McCrae. Badaniem objęto 90 uczniów trzecich klas liceów ogólnokształcących na Górnym Śląsku. Na podstawie analizy zgromadzonych odpowiedzi stwierdzono, że dla 80% respondentów głównym źródłem stresu była szkoła. Zgodnie z odpowiedziami uczniów do najbardziej stresujących sytuacji szkolnych należały m.in.: złe oceny, sprawdziany, wystawianie ocen na koniec roku, niewłaściwe zachowanie nauczyciela, niezrozumienie problemów szkolnych przez rodziców, nieprzygotowanie do lekcji, poprawianie ocen, nadmierne wymagania nauczycieli czy konflikty z nauczycielami. Wśród pozaszkolnych sytuacji stresowych badani uczniowie najczęściej wskazywali m.in.: nieporozumienia z przyjaciółmi, nieporozumienia z rodzicami, śmierć bliskiej osoby, nieporozumienia z chłopakiem, zerwanie z chłopakiem, udział w wypadku samochodowych czy egzamin na prawo jazdy. W wyniku przeprowadzonego badania wykazano również, że młodzież preferowała dwie strategie radzenia sobie ze stresem – dystrakcję oraz dystansowanie się. Na wybór strategii miały wpływ określone cechy temperamentu – zgodnie z odpowiedziami udzielonymi przez uczniów stwierdzono korelację niezadowolenia z myśleniem życzeniowym, złości z walką oraz aktywności z planowym rozwiązywaniem problemu. |