BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Szkoła jako czynnik nieprzystosowania społecznego uczniów
Data: [2008]
Badacz: Małgorzata Kiedrowska
Abstrakt:

Przegląd badań poświęcono znaczeniu szkoły w kontekście życiowych niepowodzeń jednostek. Autorka, powołując się na badania I. Obuchowskiej, wykazuje patologizujący wpływ środowiska szkolnego na ucznia m.in. w takich aspektach jak negatywne kontakty z nauczycielami czy lęk przed szkołą (w tym lęk przed niepowodzeniami oraz ekspozycją społeczną). Ponadto przytoczono wyniki badań M. Dąbrowskiej-Bąk, zgodnie z którymi 40% uczniów szkół licealnych i zawodowych nie było przychylnie nastawionych wobec intencji procesu wychowania z nauczycielem (w badaniu ujawniono przekonanie ankietowanej młodzieży o bezsilności personelu szkolnego wobec przemocy). Analizie poddano także zjawisko fobii szkolnej (nerwicy szkolnej), której towarzyszy wiele mechanizmów obronnych, objawiających się m.in. w postaci wagarowania. Autorka przytacza wyniki badania Ministerstwa Edukacji Narodowej ujawniające najwyższy wskaźnik absencji w szkołach zawodowych (około 31%), następnie w liceach profilowanych (około 20%) i technikach (około 17%), liceach ogólnokształcących (około 16%). Powyższe wyniki skonfrontowano z badaniami prowadzonymi przez Krakowską Akademię Pedagogiczną, zgodnie z którymi 35% wagarujących uczniów szkół podstawowych, 25% uczniów szkół gimnazjalnych, 33% licealistów oraz 26% uczniów techników i szkół zawodowych przedstawiało usprawiedliwienia. Zwrócono uwagę na zjawisko „wagarów naukowych”, powołując się na badania B. Owczarskiej (12% osób twierdziło, że ich nieobecność spowodowana jest nauką). Dodatkowo w przeglądzie wymieniono badania R. Porzaka ukazujące istotny związek między negatywnym obrazem szkoły (w tym jako miejsca zagrażającego) a spadkiem liczby pozytywnych, społecznie akceptowanych zachowań uczniów.

Deskryptory TESE: szkoła, postawa wobec szkoły, zachowania społeczne, uczeń, niedostateczne osiągnięcia w nauce, niepowodzenie szkolne, niezadowolenie ze szkoły, postępy w nauce, proces uczenia się, nauczanie, relacja nauczyciel – uczeń
TESE descriptors: school, attitude towards school, social behaviour, pupil, re-assessment, school failure, school disaffection, study progress, learning process, teaching, teacher-student relation
Publikacje:
  • Kiedrowska, M. (2009). Szkoła jako czynnik nieprzystosowania społecznego uczniów. Wychowanie na co Dzień, 4-5, 12-18.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"