Abstrakt: |
W badaniu wzięły udział studentki pedagogiki wczesnoszkolnej na Uniwersytecie Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy. Respondentki w momencie badania kończyły drugi stopień stacjonarnych studiów (wiek studentek oscylował w granicach 23-26 lat). Łącznie przebadano 40 kobiet. Badanie polegało na napisaniu przez studentki eseju, który zawierałby ich refleksje po odbytych praktykach pedagogicznych. W wypowiedzi pisemnej miała znaleźć się także ich wizja szkoły. Analiza zgromadzonych prac pozwoliła na określenie wizji idealnych obrazów w poszczególnych obszarach (szkoła, nauczyciel, uczeń). Szkoła, zdaniem badanych, powinna być bezpieczna dla uczniów, przestronna, dająca wsparcie nauczycielowi, bogata w środki dydaktyczne, jednozmianowa, dostosowana do oczekiwań dzieci, otwarta na sugestie rodziców/opiekunów dzieci, współpracująca ze środowiskiem lokalnym, wyposażona w czynne świetlice i biblioteki. Wizja nauczyciela dotyczyła posiadanych kompetencji, wszechstronnego wykształcenia, ale także cech charakteru (pewny swoich decyzji, odpowiedzialny, godny zaufania, życzliwy, pogodny, miły, otwarty na dialog z innymi, sprawiedliwy, skłonny do bezpośredniego kontaktu z dziećmi, asertywny w stosunku do dyrekcji, rodziców, bazujący na swoich umiejętnościach, talentach twórczych). Ponadto, nie powinien on korzystać wyłącznie z przewodników metodycznych, ale też z wiedzy uczniów. Idealny profil ucznia to osoba twórcza, dociekliwa, chętna do podejmowania nowych zadań, otwarta na zdobywanie nowej wiedzy, potrafiąca samodzielnie podejmować decyzje, ciekawa świata i nowych pomysłów, doświadczeń, broniąca własnego zdania, świadoma własnych preferencji, gotowa do ponoszenia konsekwencji własnych wyborów. |