BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: O nauczaniu historii w klasie ósmej
Instytucja:
Data: marzec 1994
Badacz: Halina Gruca, Teresa Hrycaj, Krystyna Różycka
Abstrakt:

Badania miały na celu scharakteryzowanie wyników nauczania historii w klasach ósmych szkoły podstawowej; zdiagnozowanie, czy minimum programowe w zakresie nauczania tego przedmiotu jest realizowane w szkołach województwa krakowskiego; wdrożenie uczniów i nauczycieli do wykorzystania testów jako narzędzi sprawdzających osiągnięcia w nauce. Badaniami objęto 12 szkół publicznych w każdej delegaturze kuratorium oświaty oraz dwie szkoły społeczne. Test opracowali doradcy metodyczni ds. historii: Halina Gruca, Teresa Hrycaj, Krystyna Różycka. W zadaniach testowych uwzględniono: zapamiętane wiadomości, rozumienie wiadomości, stosowanie wiadomości w sytuacjach prostych, stosowanie wiadomości w sytuacjach złożonych. 24 zadania miały charakter zamknięty; jedno – otwarty. W badaniach wzięło udział 1289 uczniów. Statystyczny uczeń rozwiązał poprawnie średnio 16 zadań z 24 zamkniętych, co uznano za wynik zadowalający, jeśli chodzi o realizację minimum programowego w zakresie nauczania historii. Najniższy wynik uzyskany podczas testu to cztery punkty, najwyższy – 56 punktów; w teście można było uzyskać maksymalnie 57 punktów. Najczęściej uczniowie uzyskiwali 48 punktów (59 osób); średni wynik wyniósł 37 punktów. 550 uczniów uzyskało mniej niż 37 punktów. W dwóch szkołach uczniowie nie odpowiedzieli poprawnie na ponad połowę zadań. 19 placówek uzyskało wynik znacznie wyższy od średniej. Uczniowie najsłabiej opanowali ułożenie wydarzeń w porządku chronologicznym, nie pamiętali głównych postanowień traktatu wersalskiego.

Deskryptory TESE: nauczanie, historia, jakość nauczania, postępy w nauce, ewaluacja, ewaluacja placówki edukacyjnej, ocena uczących się, niedostateczne osiągnięcia w nauce, efekt uczenia się
TESE descriptors: teaching, history, teaching quality, study progress, evaluation, evaluation of an educational institution, evaluation of students, re-assessment, learning outcome
Publikacje:
  • Gruca, H. (1995). O nauczaniu historii w klasie ósmej. Hejnał Oświatowy, 3, 3-4.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"