Abstrakt: |
Badania miały na celu scharakteryzowanie wyników nauczania historii w klasach ósmych szkoły podstawowej; zdiagnozowanie, czy minimum programowe w zakresie nauczania tego przedmiotu jest realizowane w szkołach województwa krakowskiego; wdrożenie uczniów i nauczycieli do wykorzystania testów jako narzędzi sprawdzających osiągnięcia w nauce. Badaniami objęto 12 szkół publicznych w każdej delegaturze kuratorium oświaty oraz dwie szkoły społeczne. Test opracowali doradcy metodyczni ds. historii: Halina Gruca, Teresa Hrycaj, Krystyna Różycka. W zadaniach testowych uwzględniono: zapamiętane wiadomości, rozumienie wiadomości, stosowanie wiadomości w sytuacjach prostych, stosowanie wiadomości w sytuacjach złożonych. 24 zadania miały charakter zamknięty; jedno – otwarty. W badaniach wzięło udział 1289 uczniów. Statystyczny uczeń rozwiązał poprawnie średnio 16 zadań z 24 zamkniętych, co uznano za wynik zadowalający, jeśli chodzi o realizację minimum programowego w zakresie nauczania historii. Najniższy wynik uzyskany podczas testu to cztery punkty, najwyższy – 56 punktów; w teście można było uzyskać maksymalnie 57 punktów. Najczęściej uczniowie uzyskiwali 48 punktów (59 osób); średni wynik wyniósł 37 punktów. 550 uczniów uzyskało mniej niż 37 punktów. W dwóch szkołach uczniowie nie odpowiedzieli poprawnie na ponad połowę zadań. 19 placówek uzyskało wynik znacznie wyższy od średniej. Uczniowie najsłabiej opanowali ułożenie wydarzeń w porządku chronologicznym, nie pamiętali głównych postanowień traktatu wersalskiego. |