BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: O naradzie – po naradzie
Data: [1990]
Badacz: Tadeusz Wolan
Abstrakt:

Badanie miało na celu analizę warunków sprawnej organizacji pracy rady pedagogicznej i innych organów kolegialnych szkoły, co wiązało się z problematyką uspołecznienia procesu decydowania nauczycieli o najważniejszych sprawach szkoły. W badaniu wykorzystano ankietę własnej konstrukcji O naradzie – po naradzie, zawierającą półotwarte pytania. Badanie przeprowadzono na terenie 15 zespołów szkół zawodowych w województwie katowickim, które to szkoły wytypowano na podstawie wyboru losowego, uwzględniającego zasadę wyrównanej liczby uczestników badań. Ostatecznie badanie objęło 1100 nauczycieli przedmiotów ogólnokształcących i zawodowych, instruktorów praktycznej nauki zawodu i nauczycieli działalności opiekuńczo-wychowawczej. Analiza wyników pozwoliła sformułować następujące wnioski: zespoły pedagogiczne realizowały swoje zadania w niepełnym zakresie, a ich praca była mało skuteczna – składały się na to powierzchowność oceny pracy rady i chaos informacyjny, brak wyszczególnionych niedociągnięć i ich powodów, automatyczne akceptowanie wniosków/sądów/propozycji dyrekcji i członków rady, negatywne motywowanie nauczycieli ze strony przewodniczącego rady; podejmowaniu podmiotowych decyzji przez nauczycieli nie sprzyjał sposób realizacji przez radę warunków współuczestnictwa – nauczyciele traktowani byli instrumentalnie, a sama rada miała ograniczoną możliwość decydowania o celach szkoły i zagadnieniach strategicznych; innowacyjność została przez nauczycieli ulokowana nisko w hierarchii wartości „najwyżej cenionych i respektowanych w codziennej praktyce szkoły”, ograniczony zasięg miało też doraźne wzbogacanie wiedzy i umiejętności przez nauczycieli. Zorganizowane formy współdziałania w postaci grup problemowych, komisji itp. zyskały drugą rangę negatywnych wskazań badanych; wśród czynników determinujących morale członków rady pedagogicznej znalazło się przede wszystkim zaspokojenie potrzeb psychospołecznych nauczycieli, nie zaś materialnych; z trudem wprowadzano do szkół partnerski, współdziałający i aktywizujący styl kierowania, który nadawałby radzie pedagogicznej właściwą rangę.

Deskryptory TESE: rada szkoły, nauczyciel, dyrektor szkoły, szkoła średnia o profilu zawodowym, kadra kierownicza
TESE descriptors: school council, teacher, headteacher, vocational school, managerial staff
Publikacje:
  • Wolan, T. (1990). O naradzie – po naradzie (raport z badań). Nowa Szkoła, 1, 9-14.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"