BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Poziom przystosowania szkolnego dziewięcioletnich uczniów z klasy konwencjonalnej i grupy Montessori
Data: [1999]
Badacz: Beata Bednarczuk
Abstrakt:

Celem badania było sprawdzenie, czy nauka prowadzona zgodnie z założeniami pedagogicznymi dwu odmiennych systemów: konwencjonalnego i metody Montessori, zróżnicuje m.in. poziom przystosowania szkolnego dzieci. Badanie przeprowadzono w Szkole Podstawowej nr 27 w Lublinie, objęto nim 25 uczniów z grupy Montessori i 23 z konwencjonalnej (wiek badanych: dziewięć lat). Do badania przystosowania szkolnego wykorzystano kwestionariusz Classroom Behavior Inventory E. Schaefera i M. Aronsona w opracowaniu J. Rembowskiego (1972). Wyniki wskazały, że różnice istotne statystycznie występują w zakresie pozytywnych cech społecznych na korzyść uczniów z klasy konwencjonalnej (największe dotyczyły życzliwości i towarzyskości) oraz w zakresie negatywnych cech emocjonalnych na korzyść uczniów z grupy Montessori (największe – nerwowości i roztargnienia). Badane grupy nie różniły się w sposób istotny statystycznie pod względem ogólnego przystosowania, nie zanotowano też istotnego zróżnicowania w zakresie poszczególnych wymiarów adaptacji. Układ wyników średnich w każdej grupie pozwolił zarysować model przystosowania uczniów w obu systemach edukacyjnych. Nauczycielki systemu Montessori podobnie oceniały poziom uspołecznienia oraz dojrzałości emocjonalnej dzieci; niska była wartość wskaźnika ekstrawersji, co należy tłumaczyć indywidualną pracą dziecka – głównym elementem pracy w tym systemie. W drugiej grupie pozytywnie oceniono poziom uspołecznienia i ekstrawersji, ujemną wartość uzyskało nastawienie do zadań szkolnych. Stwierdzono, że nadmierna ruchliwość i roztargnienie dzieci kształconych systemem tradycyjnym zdominowały ich wytrwałość i koncentrację na pracy; adaptacja szkolna nie była tożsama z gotowością do podejmowania i realizowania zadań dydaktycznych. Stwierdzono, że badani uczniowie regulują swoje zachowanie stosownie do wymagań stawianych im przez nauczycieli i klasę szkolną.

Deskryptory TESE: szkoła podstawowa, uczeń, zachowania społeczne, innowacja edukacyjna, alternatywne formy edukacji, postawa wobec szkoły, rozwój dziecka, rozwój poznawczy
TESE descriptors: primary school, pupil, social behaviour, educational innovation, alternative educational provision, attitude towards school, child development, cognitive development
Publikacje:
  • Bednarczuk, B. (2000). Poziom przystosowania szkolnego dziewięcioletnich uczniów z klasy konwencjonalnej i grupy Montessori. Zeszyty Wszechnicy Świętokrzyskiej, 12, 21-32.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"