BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Badanie wyników nauczania z biologii w drugiej klasie LO
Typ badania: ewaluacyjne
Instytucja:
Data: 5 maja 1994
Badacz: Krystyna Mnich
Abstrakt:

Celem badania była diagnoza wyników nauczania biologii i ochrony środowiska w klasach drugich liceów ogólnokształcących w Krakowie i województwie małopolskim. Próbowano także – na podstawie wyników badania – określić, jakie czynniki decydują o stopniu opanowania przez uczniów przewidzianego materiału oraz jakie czynniki wpływają na różnice w osiągnięciach uczniów uczęszczających do klas o określonych profilach. Badanie miało również na celu wyodrębnienie treści programowych, które sprawiają uczniom największe trudności. W badaniu wzięli udział uczniowie klas drugich o profilu podstawowym, biologiczno-chemicznym, matematyczno-fizycznym i in. Badaniem objęto 4385 uczniów z 41 liceów ogólnokształcących. Do klas o profilu podstawowym uczęszczało 3295 osób, do klas o profilu biologiczno-chemicznym – 255 osób, do klas o profilu matematyczno-fizycznym – 293 osób, z klas o innych profilach było 542 uczniów. W badaniu wykorzystano test złożony zadań zamkniętych, opracowany przez specjalistów z Wojewódzkiego Ośrodka Metodycznego w Krakowie pod kierownictwem dr Barbary Laski. Kwestionariusz testu zawierał 36 zadań dotyczących takich haseł programowych jak: pierwotniaki, tkanki zwierzęce, jamochłony, płazińce, pierścienice, stawonogi, mięczaki, ryby, płazy, gady i in. Pięć zadań badało wiadomości i ich rozumienie, dwa zadania dotyczyły cech charakterystycznych dla grup systematycznych, dwa zadania – budowy i funkcji organizmów, jedno zadanie było związane z gatunkami chronionymi i jedno – z zasadami higieny. Dodatkowo uczniowie klas o profilu biologicznym po przerwie rozwiązywali test sprofilowany, obejmujący taki sam materiał jak test główny. Test ten, zawierający 30 zadań, badał cele nauczania na poziomie wiadomości i ich rozumienia z zakresu: pojęć, cech charakterystycznych dla grup systematycznych, budowy i funkcji organizmów, gatunków chronionych, a także – na poziomie umiejętności: charakteryzowania, wnioskowania i wykorzystania wiedzy szkolnej. Z testu głównego uczeń mógł otrzymać maksymalnie 36 punktów, z tekstu sprofilowanego – maksymalnie 30 punktów. Badanie wykazało, że materiał z biologii przewidziany w programie nauczania dla klas drugich liceów ogólnokształcących najlepiej opanowali uczniowie z klas o profilu matematyczno-fizycznym. Najgorzej w teście diagnostycznym wypadli uczniowie z klas o profilu podstawowym. Licealiści najlepiej opanowali umiejętności związane z rozumieniem treści biologicznych, słabiej zaś – związane z wykorzystaniem tych wiadomości w sytuacjach typowych. Uczniowie uczęszczający do klas o profilu biologiczno-chemicznym poprawnie rozwiązali średnio 20 z 30 zadań testu sprofilowanego. Uczniowie mieli dość duże trudności z rozwiązaniem zadania poświęconego rozmnażaniu pierwotniaków, co może wynikać z tego, że nauczyciele biologii zbyt mało czasu przeznaczają na omawianie tych zagadnień podczas lekcji. Licealiści nie widzą zależności budowy i funkcji organizmu od wpływu środowiska. Chociaż wiele czasu poświęca się budowie anatomicznej zwierząt i ludzi, uczniowie nie mają okazji zaobserwować – z powodu braku zajęć terenowych – w jaki sposób zwierzęta przystosowują się do środowiska. Uczniowie klas matematyczno-fizycznych nie mieli zbyt wielu trudności w rozwiązywaniu zadań testowych – najpewniej dzięki temu, że podczas lekcji matematyki i fizyki rozwiązują tak dużo zadań, że w bardzo zadowalającym stopniu nabywają umiejętności logicznego myślenia i wyciągania wniosków. Wyniki testu sprofilowanego wykazały, że uczniowie mają problemy z wnioskowaniem o pokrewieństwie między organizmami. Co więcej, nie dostrzegają związków przyczynowo-skutkowych między budową i funkcją organizmu a środowiskiem życia.

Deskryptory TESE: biologia, trudności w nauce, ewaluacja placówki edukacyjnej, ewaluacja, postępy w nauce, niepowodzenie szkolne
TESE descriptors: biology, learning difficulty, evaluation of an educational institution, evaluation, study progress, school failure
Publikacje:
  • Mnich, K. (1995). Badanie wyników nauczania z biologii w II klasie LO. Hejnał Oświatowy, 3, 5-7.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"