Obserwuj
Tytuł badania: |
Badanie wyników nauczania przedmiotów ogólnomuzycznych w szkołach muzycznych I stopnia w Polsce |
Kolejne lata cyklu: |
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2012
2013
|
Typ badania: |
cykliczne |
Instytucja: |
|
Data: |
marzec 2005 – czerwiec 2005 |
Badacz: |
Małgorzata Bednarek, Krystyna Karcz, Adam Kopytko, Bożena Krygier, Janusz Bogdan Lewandowski, Waldemar Ogrodniczak, Małgorzata Ostrowska, Julitta Pałys, Lidia Skrzyniarz, Teresa Taradejna, Elżbieta Terlega-Stachów |
Abstrakt: |
Celem badania była diagnoza poziomu nauczania przedmiotów ogólnomuzycznych w poszczególnych szkołach muzycznych, typach szkół i regionach. W tym celu postawiono pytanie: czy i w jakim zakresie są realizowane zapisy podstawy programowej z przedmiotów kształcenie słuchu oraz audycje muzyczne. Badaniem objęto 255 szkół, były to wszystkie państwowe szkoły muzyczne w Polsce na poziomie klasy szóstej PSM I stopnia oraz OSM I stopnia. W projekcie badawczym uczestniczyło 3701 uczniów, czyli 79,7% wszystkich uczących się w szkołach muzycznych w Polsce. W badaniu posłużono się standaryzowanym testem osiągnięć szkolnych. Średni wynik zadań testowych wyniósł 57,85% pkt. Najniższe wyniki (na poziomie 52-53%) osiągnęli uczniowie z województw: śląskiego, lubuskiego i pomorskiego.Najlepiej zaś wypadli uczniowie z województw: śląskiego, lubelskiego i pomorskiego. Wyniki badań posłużą do precyzyjniejszego wyznaczenia standardów jakości kształcenia, wymagań edukacyjnych, stosowania innowacyjnych rozwiązań w zakresie oceniania, stworzą poszczególnym szkołom możliwość autodiagnozy w zakresie jakości kształcenia i w realizacji poszczególnych elementów podstawy programowej, wpłyną na planowanie oraz efektywność doskonalenia zawodowego. |
Deskryptory TESE: |
muzyka, szkoła muzyczna, test standaryzowany, zajęcia kulturalne, zajęcia twórcze, efekt uczenia się, niedostateczne osiągnięcia w nauce, postępy w nauce |
TESE descriptors: |
music, art school, standardised test, cultural activities, creative activities, learning outcome, re-assessment, study progress |
Publikacje: |
- Lewandowski, J.B. i Taradejna, T. (2005). Raport z badań wyników nauczania przedmiotów ogólnomuzycznych w szkołach muzycznych I stopnia w Polsce. Pobrane z http://www.cea.art.pl/raporty/raportCEA_05.pdf
|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.