Abstrakt: |
W ramach pracy doktorskiej na temat aktywności ruchowej i postaw prozdrowotnych dzieci we wczesnym wieku szkolnym przeprowadzono badanie ankietowe 312 nauczycieli wychowania fizycznego i 220 nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej. W ankiecie pytano: Kto zdaniem Pana/Pani powinien prowadzić zajęcia wychowania fizycznego w klasach I-III? Wśród możliwych odpowiedzi znalazły się: nauczyciel WF-u, nauczyciel nauczania początkowego – dlaczego? W opinii 68% nauczycieli nauczania początkowego zajęcia z wychowania fizycznego powinny być prowadzone przez nauczyciela WF-u. Sami nauczyciele wychowania fizycznego jeszcze częściej wybierali tę odpowiedź – tylko 14% z nich uznało, że przedmiot ten powinien być nauczany przez nauczycieli nauczania początkowego. Analiza odpowiedzi respondentów uzasadniających dany wybór pozwoliła wyróżnić najważniejsze zarzuty stawiane każdej ze stron. Nauczyciele nauczania początkowego, którzy uznali, że nauczyciele WF-u nie powinni prowadzić zajęć z małymi dziećmi, zarzucali im: zbyt wygórowane wymagania w stosunku do dzieci, nieuwzględnianie poziomu rozwoju psychofizycznego dzieci, brak znajomości ich psychiki i możliwości fizycznych, nastawienie na sport wyczynowy, specjalistyczne traktowanie zajęć jako treningu, a nie zabawy, która przynosi większe rezultaty i jest większym pożytkiem dla dziecka. Z kolei nauczyciele WF-u zarzucali nauczycielom klas początkowych: brak kompetencji oraz przygotowania teoretycznego i praktycznego, przez co dzieci nie potrafią wykonać podstawowych ćwiczeń gimnastycznych, nie znają zasad gier zespołowych, prawidłowego nazewnictwa sportowego i są niezdyscyplinowane; prowadzenie nudnych i „przegadanych” lekcji, które są mało atrakcyjne dla dzieci; nieprzywiązywanie wagi do prawidłowego stroju sportowego nauczyciela, co utrudnia demonstrację ćwiczenia czy jakikolwiek pokaz. |