BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Kto ma prowadzić wychowanie fizyczne w klasach I-III
Instytucja:
Data: 1999
Badacz: Anna Nitecka-Walerych
Abstrakt:

W ramach pracy doktorskiej na temat aktywności ruchowej i postaw prozdrowotnych dzieci we wczesnym wieku szkolnym przeprowadzono badanie ankietowe 312 nauczycieli wychowania fizycznego i 220 nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej. W ankiecie pytano: Kto zdaniem Pana/Pani powinien prowadzić zajęcia wychowania fizycznego w klasach I-III? Wśród możliwych odpowiedzi znalazły się: nauczyciel WF-u, nauczyciel nauczania początkowego – dlaczego? W opinii 68% nauczycieli nauczania początkowego zajęcia z wychowania fizycznego powinny być prowadzone przez nauczyciela WF-u. Sami nauczyciele wychowania fizycznego jeszcze częściej wybierali tę odpowiedź – tylko 14% z nich uznało, że przedmiot ten powinien być nauczany przez nauczycieli nauczania początkowego. Analiza odpowiedzi respondentów uzasadniających dany wybór pozwoliła wyróżnić najważniejsze zarzuty stawiane każdej ze stron. Nauczyciele nauczania początkowego, którzy uznali, że nauczyciele WF-u nie powinni prowadzić zajęć z małymi dziećmi, zarzucali im: zbyt wygórowane wymagania w stosunku do dzieci, nieuwzględnianie poziomu rozwoju psychofizycznego dzieci, brak znajomości ich psychiki i możliwości fizycznych, nastawienie na sport wyczynowy, specjalistyczne traktowanie zajęć jako treningu, a nie zabawy, która przynosi większe rezultaty i jest większym pożytkiem dla dziecka. Z kolei nauczyciele WF-u zarzucali nauczycielom klas początkowych: brak kompetencji oraz przygotowania teoretycznego i praktycznego, przez co dzieci nie potrafią wykonać podstawowych ćwiczeń gimnastycznych, nie znają zasad gier zespołowych, prawidłowego nazewnictwa sportowego i są niezdyscyplinowane; prowadzenie nudnych i „przegadanych” lekcji, które są mało atrakcyjne dla dzieci; nieprzywiązywanie wagi do prawidłowego stroju sportowego nauczyciela, co utrudnia demonstrację ćwiczenia czy jakikolwiek pokaz.

Deskryptory TESE: wychowanie fizyczne, szkoła podstawowa, kształcenie na poziomie elementarnym, nauczyciel przedmiotu, nauczyciel przedmiotów zintegrowanych
TESE descriptors: physical education, primary school, basic education, specialist teacher, generalist teacher
Publikacje:
  • Nitecka-Walerych, A. (2000). Kto ma prowadzić wychowanie fizyczne w klasach I-III. Lider, 7-8, 19.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"