BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Kształtowanie zdolności do efektywnego wykorzystania posiadanej wiedzy (z badań procesu kształcenia WSO im. gen. J. Bema)
Data: 1994 – 1995
Badacz: Mirosław Fajkowski
Abstrakt:

Przedmiotem badania były opinie podchorążych i nauczycieli na temat ówczesnego modelu kształcenia praktycznego w Wyższej Szkole Oficerskiej im. gen. J. Bema. Przyczynkiem do badania stały się zmiany form kształcenia dokonane w roku akademickim 1994/1995, których wynikiem było m.in. wprowadzenie obowiązkowych ćwiczeń taktycznych. W badaniu wykorzystano technikę ankiety i wywiadu indywidualnego, obserwację uczestniczącą oraz analizę dokumentów. Badanie ujawniło zwiększenie się intensywności kształcenia – w 1995 roku średnio na jedną grupę szkoleniową przeznaczono 96 godzin zajęć w porównaniu z 85 godzinami w roku 1994. Średnia ocen z przedmiotów objętych szkoleniem również okazała się wyższa (3,87) niż rok wcześniej. Samoocena przygotowania zawodowego po odbytych zajęciach na poligonie i ćwiczeniach taktycznych dokonana przez podchorążych ujawniła, że najwyższe noty uzyskała umiejętność dowiązania elementów ugrupowania bojowego, następnie znajomość dokumentów bojowych baterii i umiejętność ich opracowania oraz umiejętność kierowania ogniem artylerii z zakrytych stanowisk ogniowych. Najniższą ocenę zdobyła znajomość istoty, celu i warunków zabezpieczenia logistycznego. W ocenie skuteczności kształcenia w formie ćwiczeń taktycznych badani zaaprobowali zwiększenie się trwałości wiedzy (56,6%). Ocena wykładowców okazała się najbardziej zbieżna z samooceną podchorążych w topografii i geodezji, a najmniej zbieżna w przypadku znajomości istoty, celu i warunków zabezpieczenia logistycznego (ocena studentów była niższa niż wykładowców).

Deskryptory TESE: student, kształcenie obowiązkowe, szkolenie praktyczne, szkoła wyższa, kształcenie i szkolenie zawodowe
TESE descriptors: student, compulsory education, practical training, higher education, vocational education and training
Publikacje:
  • Fajkowski, M. (1996). Kształtowanie zdolności do efektywnego wykorzystania posiadanej wiedzy (z badań procesu kształcenia WSO im. gen. J. Bema). Kultura i Edukacja, 1, 123-134.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"