BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Kształtowanie zainteresowań dzieci i młodzieży w placówkach wychowania pozaszkolnego
Data: [1990]
Badacz: Leandra Korczak
Abstrakt:

Przedmiotem badania była rola placówek wychowania pozaszkolnego w rozwoju zainteresowań uczniów. Objęło ono uczestników zajęć w placówkach wychowania pozaszkolnego z Warszawy, Mławy i Chlewisk (gmina w województwie radomskim). Zbadano ogółem 379 uczniów – 198 z Młodzieżowych Domów Kultury (MDK), 119 z klubów młodzieżowych i 62 ze świetlic środowiskowych. Placówki różniły się lokalizacją, stopniem zorganizowania i strukturą. Pracę wychowawczą z dziećmi prowadzono w następujących działach: wychowanie kulturalno-estetyczne, zajęcia plastyczne, muzyczne, wokalne, taneczne, teatralne, rękodzieła artystycznego itp.), wychowanie politechniczne (zespoły modelarskie, filmowe, gospodarstwa domowego, obróbki metalu, żeglarskie, szycia itp.), wychowanie przyrodnicze, wiedza o społeczeństwie i organizowanie imprez kulturalno-oświatowych. W wyniku badania okazało się, że w zajęciach organizowanych przez placówki uczestniczyło więcej chłopców niż dziewcząt. Tendencja ta zarysowała się szczególnie silnie w przypadku klubów młodzieżowych i świetlic środowiskowych, a także placówek zlokalizowanych w małych miastach i na wsi. Największym zainteresowaniem uczestników cieszyły się zajęcia sportowe, plastyczne i imprezy. Uczestnikami zajęć kulturalno-estetycznych były częściej dziewczęta (8,9%) niż chłopcy (4,8%). Uczęszczały na zajęcia z tkactwa, haftu, rzeźby, malarstwa, śpiewu i tańca. Chłopcy brali udział w zajęciach związanych z muzyką. Z kolei uczestnikami kół politechnicznych częściej byli chłopcy (18,3%) niż dziewczęta (6,8%). W pierwszym przypadku było to modelarstwo, żeglarstwo, metaloplastyka, fotografia i film. W drugim zaś zespoły gospodarstwa domowego, szycie i żeglarstwo. Większość uczestników zajęć pozaszkolnych legitymowała się krótkim stażem. Nie wykazano zależności między typem środowiska a stopniem upowszechnienia poszczególnych typów zajęć. Zgodnie z oceną zajęć na trzystopniowej skali (1: atrakcyjne, 2: mało atrakcyjne, 3: nieatrakcyjne), o którą poproszono uczestników, najbardziej zajmujące okazały się zajęcia organizowane w MDK (działalność imprezowa – 79,2%, zajęcia plastyczne – 62,7%), czyli placówkach o najwyższym stopniu organizacyjnym i z najlepszym wyposażeniem. Z kolei zajęcia w mniejszych placówkach wychowania pozaszkolnego oceniono bardzo krytycznie: 46,7% badanych uznało za nieatrakcyjne zajęcia artystyczne, 41,9% – plastyczne, 32,2% – muzyczne. Można zatem uznać, że rola takich placówek w rozwijaniu zainteresowań młodzieży jest minimalna.

Deskryptory TESE: wychowanie dziecka, pedagogika czasu wolnego, zajęcia pozaszkolne, organizacja młodzieżowa, zajęcia kulturalne, zajęcia rekreacyjne, zajęcia twórcze
TESE descriptors: child rearing, leisure education, out-of-school-hours provision, youth organisation, cultural activities, leisure activities, creative activities
Publikacje:
  • Korczak, L. (1991). Kształtowanie zainteresowań dzieci i młodzieży w placówkach wychowania pozaszkolnego. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, 4, 162-166.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"