BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Kształtowanie wyobrażeń ról rodzinnych u uczniów jako problem edukacji
Instytucja:
Data: wrzesień 1994 – październik 1994
Badacz: Ewa Stuglik
Abstrakt:

Celem badania było wykazanie zależności pomiędzy wzorcami ról rodzinnych przekazywanymi dziecku a wyobrażeniami samych uczniów. W badaniu wzięło udział 44 uczniów z klas drugich, piątych i ósmych Szkoły Podstawowej w Andrychowie. Wszyscy uczniowie pochodzili z pełnych rodzin. W badaniu posłużono się do zebrania materiału: wywiadem indywidualnym z uczniem na temat jego sytuacji rodzinnej, ankietą dla uczniów na temat ich wyobrażeń o rolach rodzinnych. 26 badanych nie boi się żadnego członka rodziny. 13 osób przyznało, że boją się ojców, a 5 badanych – matek. Okazało się, że dwa razy więcej dziewcząt niż chłopców boi się swoich ojców. Strach przed rodzicami maleje z wiekiem – w klasach ósmych żadnego z rodziców nie bało się 9 dziewcząt i 2 chłopców, ojca bała się jedna uczennica, matki zaś – nie bał się żaden z badanych. 5 uczniów bało się ojca, kiedy krzyczał i był pijany, 5 badanych – kiedy krzyczał i złościł się, 2 zaś – kiedy bił. 3 uczennice z klasy trzeciej bały się krzyczącej matki, 3 badanych zaś – kiedy używała wobec nich przemocy. 26 badanych rozmawiało z rodzicami tylko na temat szkoły, 4 stwierdziło, że nie rozmawiają z rodzicami o niczym, 3 – o przeczytanych książkach, ośmiu – o szkole i problemach, trzech – o zabawach na podwórku, trzech – o zainteresowaniach, jedna osoba – o wszystkim. Do czynności wykonywanych najchętniej z rodzicami ankietowani zaliczyli: pomaganie ojcu (8 wskazań), oglądanie telewizji (14 ). 4 uczniów wyznało, że nie lubią nic robić wspólnie z rodzicami. Okazało się, że dziewczęta wolą z rodzicami rozmawiać, chłopcy – pomagać ojcu. Tylko chłopcy odpowiedzieli, że nie lubią nic robić wspólnie z rodzicami. Wiele wypowiedzi pokazało, że dla uczniów ich własne rodziny nie stanowią akceptowanego modelu. W opinii dziewcząt idealna żona powinna kochać męża, szanować go i pomagać mu. Dla chłopców okazały się najważniejsze cechy charakteru idealnej żony, która powinna być miła, mieć poczucie humoru, być dobra i staranna. Dla ósmoklasistów idealna żona to kobieta: wierna, szczera, ufna, przyjacielska i szanująca męża. Według dziewcząt idealny mąż powinien przede wszystkim troszczyć się o rodzinę, kochać żonę, mieć dla niej czas i nie kłócić się z nią. Idealnemu mężowi rzadziej przypisywano takie cechy jak: opiekuńczy, cierpliwy, mądry, miły. W opinii 23 uczniów idealny ojciec jest: łagodny, dobry, sprawiedliwy i opiekuńczy. 23 respondentów opisało idealną matkę jako: miłą, dobrą, pracowitą, mądrą i opiekuńczą. Dla chłopców ważniejsze są takie cechy jak: mądrość, gospodarność i pracowitość. Badanie wykazało, że uczniowie, dla których ich rodzice nie stanowią akceptowanego wzorca, kompensują brak więzi emocjonalnej przez wyobrażenia o idealnej żonie, matce, ojcu i mężu. Dlatego też ich opisy są konkretne i bardzo dokładne.

Deskryptory TESE: rodzina, rodzice, opieka nad dzieckiem, relacja rodzice – dziecko, relacja dorosły – dziecko, wychowanie dziecka
TESE descriptors: family, parents, childcare, parent-child relation, adult-child relation, child rearing
Publikacje:
  • Stuglik, E. (1996). Kształtowanie wyobrażeń ról rodzinnych u uczniów jako problem edukacji. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego. Prace Pedagogiczne, 25, 79-87.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"