Abstrakt: |
Celem badania było wykazanie zależności pomiędzy wzorcami ról rodzinnych przekazywanymi dziecku a wyobrażeniami samych uczniów. W badaniu wzięło udział 44 uczniów z klas drugich, piątych i ósmych Szkoły Podstawowej w Andrychowie. Wszyscy uczniowie pochodzili z pełnych rodzin. W badaniu posłużono się do zebrania materiału: wywiadem indywidualnym z uczniem na temat jego sytuacji rodzinnej, ankietą dla uczniów na temat ich wyobrażeń o rolach rodzinnych. 26 badanych nie boi się żadnego członka rodziny. 13 osób przyznało, że boją się ojców, a 5 badanych – matek. Okazało się, że dwa razy więcej dziewcząt niż chłopców boi się swoich ojców. Strach przed rodzicami maleje z wiekiem – w klasach ósmych żadnego z rodziców nie bało się 9 dziewcząt i 2 chłopców, ojca bała się jedna uczennica, matki zaś – nie bał się żaden z badanych. 5 uczniów bało się ojca, kiedy krzyczał i był pijany, 5 badanych – kiedy krzyczał i złościł się, 2 zaś – kiedy bił. 3 uczennice z klasy trzeciej bały się krzyczącej matki, 3 badanych zaś – kiedy używała wobec nich przemocy. 26 badanych rozmawiało z rodzicami tylko na temat szkoły, 4 stwierdziło, że nie rozmawiają z rodzicami o niczym, 3 – o przeczytanych książkach, ośmiu – o szkole i problemach, trzech – o zabawach na podwórku, trzech – o zainteresowaniach, jedna osoba – o wszystkim. Do czynności wykonywanych najchętniej z rodzicami ankietowani zaliczyli: pomaganie ojcu (8 wskazań), oglądanie telewizji (14 ). 4 uczniów wyznało, że nie lubią nic robić wspólnie z rodzicami. Okazało się, że dziewczęta wolą z rodzicami rozmawiać, chłopcy – pomagać ojcu. Tylko chłopcy odpowiedzieli, że nie lubią nic robić wspólnie z rodzicami. Wiele wypowiedzi pokazało, że dla uczniów ich własne rodziny nie stanowią akceptowanego modelu. W opinii dziewcząt idealna żona powinna kochać męża, szanować go i pomagać mu. Dla chłopców okazały się najważniejsze cechy charakteru idealnej żony, która powinna być miła, mieć poczucie humoru, być dobra i staranna. Dla ósmoklasistów idealna żona to kobieta: wierna, szczera, ufna, przyjacielska i szanująca męża. Według dziewcząt idealny mąż powinien przede wszystkim troszczyć się o rodzinę, kochać żonę, mieć dla niej czas i nie kłócić się z nią. Idealnemu mężowi rzadziej przypisywano takie cechy jak: opiekuńczy, cierpliwy, mądry, miły. W opinii 23 uczniów idealny ojciec jest: łagodny, dobry, sprawiedliwy i opiekuńczy. 23 respondentów opisało idealną matkę jako: miłą, dobrą, pracowitą, mądrą i opiekuńczą. Dla chłopców ważniejsze są takie cechy jak: mądrość, gospodarność i pracowitość. Badanie wykazało, że uczniowie, dla których ich rodzice nie stanowią akceptowanego wzorca, kompensują brak więzi emocjonalnej przez wyobrażenia o idealnej żonie, matce, ojcu i mężu. Dlatego też ich opisy są konkretne i bardzo dokładne. |