Abstrakt: |
Badanie zrealizowano w ramach pracy magisterskiej napisanej pod kierunkiem prof. dr. hab. A. Giryńskiego. Badanie miało charakter eksperymentalny i objęło klasę trzecią Szkoły Podstawowej w Zeńboku (województwo ciechanowskie) oraz grupę kontrolną. Jego celem było poznanie wpływu metody P. van Heilego na kształtowanie pojęć geometrycznych w trzeciej klasie szkoły podstawowej. W badaniu zastosowano test wiadomości przeprowadzony przed lekcjami i po zakończeniu serii lekcji eksperymentalnych oraz prowadzonych według dotychczasowego trybu (15 godzin). Wyniki badania ujawniły, że poziom osiągnięć z geometrii uczniów klasy eksperymentalnej w porównaniu z klasą kontrolną podniósł się pod wpływem metody Heilego w nauczaniu geometrii. Średnia ocen przed wprowadzeniem nowej metody wynosiła w klasie eksperymentalnej 2,33, a w kontrolnej 2,53. Wyniki drugiego testu wiadomości, przeprowadzonego po zastosowaniu nowej metody, ujawniły zróżnicowanie między klasami. Średnie ocen wynosiły odpowiednio 4,67 i 3,16. |