BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Physical Education from a European point of view
Typ badania: międzynarodowe
Instytucja:
Data: [1997]
Badacz: R.J. Fisher, O. Loopstra, T. van Guten
Abstrakt:

Badanie miało na celu opis tygodniowego wymiaru wychowania fizycznego w krajach europejskich, w tym w Polsce. Dane dla Polski były następujące: łączny czas przeznaczany na zajęcia wychowania fizycznego od pierwszej klasy szkoły podstawowej do ostatniej klasy licealnej (12 lat nauki) w ciągu jednego tygodnia wyniósł 1530 minut, co umieściło Polskę na czwartym miejscu wśród 25 badanych krajów; w szkole podstawowej wymiar czasowy wyniósł 710 minut, czyli 135 minut średnio na klasę tygodniowo (czwarte miejsce); dla uczniów w wieku 13-16 lat wymiar czasowy wyniósł 540 minut, czyli 135 minut średnio na klasę tygodniowo (szóste miejsce); dla uczniów w wieku 17-18 lat wymiar czasowy wyniósł 180 minut, czyli 90 minut na klasę tygodniowo (10. miejsce). Polska znalazła się jednocześnie w gronie trzech krajów (obok Francji i Szwajcarii), które jako jedyne przeznaczają na wychowanie fizyczne trzy lekcje tygodniowo (we Francji i Szwajcarii 50-minutowe, w Polsce 45-minutowe). Zaskakująco niską pozycję zajęły kraje skandynawskie, zważywszy na znaczną rolę, jaką odgrywały w dziejach wychowania fizycznego. Choć Polska posiada państwowy program wychowania fizycznego oraz ogólne i operacyjne/etapowe cele programowe, jakość zajęć określono jako nieodpowiednią, podobnie jak niewystarczające były obiekty i sprzęt do zajęć. W polskiej szkole podstawowej 1% zajęć z wychowania fizycznego prowadzonych było przez nauczycieli WF-u, a 99% przez nauczycieli nauczania początkowego. W szkole średniej odsetki te wyglądały następująco: nauczyciele WF-u – 82-98,5%, trenerzy – 0,5%, inni nauczyciele – 17,5-0,5%. Do najczęściej realizowanych form aktywności ruchowej na zajęciach wychowania fizycznego w badanych krajach należały: gry zespołowe (25%), gimnastyka (15%), lekkoatletyka i ćwiczenia muzyczno-ruchowe (odpowiednio 15% i 10%) oraz pływanie (10%). 4-15% czasu przeznaczonego na wychowanie fizyczne poświęcało się na edukację zdrowotną, kształtowanie właściwej sylwetki i sprawności fizycznej.

Deskryptory TESE: wychowanie fizyczne, Unia Europejska, Europa, wymiar czasu nauki, kwalifikacje zawodowe, program nauczania, jakość nauczania, nauczyciel przedmiotu, międzynarodowa ewaluacja
TESE descriptors: physical education, European Union, Europe, taught time, vocational qualification, curriculum, teaching quality, specialist teacher, international evaluation
Publikacje:
  • Fischer, R.J., van Guten, T. i Loopstra, O. (1997). Physical Education from a European point of view. Ghent: Annual EUPEA.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"