Abstrakt: |
Przedmiotem badania było wykorzystywanie internetu (TIK) przez młodzież szkolną. Badania ankietowe objęły 516 uczniów (331 dziewcząt i 185 chłopców) z osiemnastu klas pięciu losowo wybranych liceów ogólnokształcących w Krakowie. Wyniki badania ukazały, że 38% uczniów nigdy nie korzystało z internetu, 31% korzystało z niego samodzielnie lub przy pomocy innych osób raz w roku, 17% kilka razy w miesiącu, 7% kilka razy w tygodniu, 4% codziennie, 2% kilka razy dziennie. Do sytuacji, w których uczniowie korzystali z internetu, należały: zajęcia obowiązkowe w szkole (10%), zajęcia dodatkowe w szkole (2%), w domu (19%), u kolegów (22%), w kawiarni internetowej (21%), w innych miejscach, np. u rodziców w pracy (4%). 44% badanych potrafiło samodzielnie korzystać ze stron WWW, 32% z poczty elektronicznej, 25% z grup dyskusyjnych, 32% z czatów, 11% z ftp. Dla badanych korzystających z powyższych usług przy pomocy innych osób odsetki te wyglądały odpowiednio: 16%, 11%, 7%, 10% i 6%. Wszyscy badani, którzy nie mieli możliwości korzystania z tych usług, zadeklarowali chęć korzystania z nich (szczególnie dziewczęta). Uczniowie potrafili wymienić następujące przeglądarki internetowe: Internet Explorer (23% wskazań), Netscape Navigator lub Sylaba Komunikator (13%) i inne (1%). 15% badanych potrafiło korzystać z Telnetu, 22% posiadało własny adres e-mail, 9% własną stronę WWW, 5% redagowało stronę WWW dla innych (np. dla szkoły) przy wykorzystaniu Pajączka, NotePada, MS Worda i programu FrontPage. 36% uczniów wykorzystywało informacje zdobyte w internecie w celach edukacyjnych. Zdaniem badanych większość nauczycieli była obojętna wobec informacji uzyskanych z internetu (54%) lub niechętna im (7%), choć część zachęcała do poszukiwań (17%) lub nawet wymagała takich informacji (1%). Badani, którzy nie mieli okazji korzystać internetu, zadeklarowali następujące zainteresowania w tym zakresie: informacje o charakterze naukowym, kształcącym i wzbogacającym wiedzę (49%); informacje przydatne w życiu codziennym (39%) – informacje o imprezach, usługach turystycznych, komunikacyjnych itp.; aktualności (28%); tematyka erotyczna (20%); zakupy za pośrednictwem internetu (14%); tematy związane z religią/światopoglądem/subkulturą, z którą uczeń się identyfikował (12%). |