Obserwuj
Tytuł badania: |
Wykorzystanie przez JST potencjału intelektualnego nauczycieli wypadających z zawodu w latach 2011 i 2012 |
Projekt badawczy: |
- Doskonalenie strategii zarządzania oświatą na poziomie regionalnym i lokalnym
pokaż badania
Inne badania w projekcie:
|
Instytucja: |
|
Data: |
2012 |
Badacz: |
|
Abstrakt: |
W ramach badania wykorzystano metody ilościowe i jakościowe, w tym: analizę desk/web research, telefoniczne wywiady pogłębione oraz internetowe wywiady kwestionariuszowe CAWI. W opinii przedstawicieli związków zawodowych w Polsce coraz bardziej widoczny staje się problem zwalniania nauczycieli ze szkół i innych placówek oświatowych. Najwięcej nauczycieli zwolniono – zdaniem respondentów z tej grupy – w ciągu ostatnich dwóch lat szkolnych. Badani nie mogli przewidzieć tendencji w zwalnianiu pracowników oświaty, gdyż w każdej placówce decyzja taka jest podejmowana w zależności od warunków lokalnych i indywidualnych okoliczności. W Polsce Wschodniej najwięcej zwolniono nauczycieli kontraktowych i stażystów, a pod względem nauczanego przedmiotu: wuefistów, nauczycieli biologii i przyrody oraz nauczycieli języków obcych (zwłaszcza w województwie świętokrzyskim i podlaskim). Na podstawie analizy wypowiedzi respondentów wyłoniono pięć elementarnych składników wsparcia kierowanego do nauczycieli wypadających z zawodu: wsparcie psychologiczne, kompleksowe wsparcie doradcze, dofinansowanie związane z kształceniem zawodowym, stały monitoring ścieżki zawodowej oraz wsparcie w zakresie przedsiębiorczości. Wypowiedzi badanych pozwoliły wnioskować o braku konkretnych działań władz lokalnych w kierunku wykorzystania potencjału intelektualnego nauczycieli zwalnianych z pracy. |
Deskryptory TESE: |
kreatywność, bezrobocie, nauczyciel, rynek pracy, wsparcie dla nauczycieli, wynagrodzenie nauczyciela, doradca, przedsiębiorczość |
TESE descriptors: |
creativity, unemployment, teacher, labour market, support for teachers, teacher salary, guidance officer, enterpreneurship |
Publikacje: |
- Ośrodek Rozwoju Edukacji. (2012). Wykorzystanie przez JST potencjału intelektualnego nauczycieli wypadających z zawodu w latach 2011 i 2012. Pobrane z http://www.mistia.org.pl/pliki/1378112998_raport_ore_nauczyciele_2011_i_2012.pdf
|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.