BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Wykorzystanie podręczników szkolnych w trakcie nauki w domu wg opinii uczniów
Instytucja:
Data: kwiecień 2008
Badacz: Katarzyna Koczwara, Małgorzata Nodzyńska
Abstrakt:

Celem badania było określenie sposobów wykorzystania podręcznika do chemii przez uczniów drugiej i trzeciej klasy gimnazjum. Do zebrania materiału badawczego wykorzystano kwestionariusz ankiety. Na podstawie wyników stwierdzono, że do codziennego przygotowania do lekcji uczniowie wykorzystują najczęściej notatki z zeszytów wykonane podczas zajęć. Notatki zawsze wykorzystywało 46% drugoklasistów i 47% trzecioklasistów. 24% ankietowanych rzadko w takiej sytuacji korzystało z podręcznika do chemii. Okazało się ponadto, że w sytuacji przygotowania do krótkiej kartkówki uczniowie również wybierają częściej własne notatki niż podręcznik. Z notatek z lekcji zawsze korzystało 46% uczniów klas drugich i 53% uczniów klas trzecich. Podręcznik w takiej sytuacji wybierało odpowiednio 27% i 29% badanych. Podręcznika uczniowie nieco częściej używali podczas przygotowania się do sprawdzianu z całego działu. W takiej sytuacji pomoc tę wybierało 34% respondentów z klas drugich i 31% z klas trzecich (odpowiedź: zawsze). Z notatek korzystało w takiej sytuacji 54% drugoklasistów i 53% trzecioklasistów. Dla uczniów najbardziej zrozumiała okazała się notatka podyktowana przez nauczyciela – takiej odpowiedzi udzieliło 80% ankietowanych z drugiej klasy i 87% z trzeciej. Ale według deklaracji respondentów więcej informacji mogą oni znaleźć właśnie w podręczniku – taką odpowiedź wskazało 88% uczniów klas drugich i 67% uczniów klas trzecich. W opinii 39% drugoklasistów i 42% trzecioklasistów notatki wystarczają tylko do otrzymania oceny dobrej. 22% badanych w obu klasach twierdziło, że do uzyskania oceny celującej trzeba znać wszystkie wiadomości z podręcznika.

Deskryptory TESE: podręcznik, czytanie, wiedza, efekt uczenia się, postępy w nauce, egzamin
TESE descriptors: textbook, reading, knowledge, learning outcome, study progress, examination
Publikacje:
  • Koczwara, K. i Nodzyńska, M. (2008). Wykorzystanie podręczników szkolnych w trakcie nauki w domu wg opinii uczniów. W: M. Nodzyńska i J.R. Paśko (red.), Badania w dydaktyce przedmiotów przyrodniczych. Monografia (s. 199-202). Kraków: Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"