BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Wykorzystanie platformy e-learningowej w nauczaniu hybrydowym treści biologicznych
Projekt badawczy:
  • Młodzieżowa e-Akademia Przedmiotów Matematyczno-Przyrodniczych
pokaż badania
Typ badania: ewaluacyjne
Instytucja:
Data: [2010]
Badacz: Beata Jancarz-Łanczkowska, Katarzyna Potyrała
Abstrakt:

Przedmiotem badania była w szczególności analiza psychologicznych i pedagogicznych aspektów uczenia się i nauczania na odległość. Główną hipotezę stanowiło twierdzenie o istotnym wpływie wybranych sposobów przetwarzania informacji z zakresu fizjologii roślin z wykorzystaniem blended learningu (TIK) na kształtowanie umiejętności interdyscyplinarnych uczniów. Wybrano dwie próby uczniów: 1) kontrolną, którą tworzyła grupa 60 osób nauczanych metodami konwencjonalnymi; 2) badawczą, którą tworzyła grupa 60 osób nauczanych przez platformę e-learningową (według autorskiego programu przygotowanego na potrzeby projektu Młodzieżowa e-Akademia Przedmiotów Matematyczno-Przyrodniczych). W projekcie mogli uczestniczyć uczniowie, którzy otrzymali z egzaminu gimnazjalnego co najmniej 36 punktów (na 50 możliwych) w części matematyczno-przyrodniczej oraz co najmniej 32 punkty (na 40 możliwych) ze sprawdzianu po szkole podstawowej. Do zebrania materiału badawczego wykorzystano m.in. analizę literatury i programów nauczania, przegląd zasobu internetu, obserwację pedagogiczną oraz sondaż diagnostyczny. Przebieg projektu badawczego polegał na przygotowaniu autorskiego programu nauczania, materiałów edukacyjnych oraz umieszczeniu ich na platformie Moodle. Następnie sprawdzono wiedzę i umiejętności uczniów z obu grup za pomocą testu (tzw. test na wejście); w dalszej kolejności działania wszystkich uczniów monitorowano – podczas zajęć lekcyjnych oraz podczas trwania kursu. Opinie na temat różnych aspektów pracy na platformie e-learningowej poznano dzięki wynikom ankiety ewaluacyjnej, którą wypełniali uczniowie z grupy badawczej. Posłużono się także wywiadem z nauczycielami-instruktorami. W wyniku obserwacji pedagogicznej stwierdzono, że wystąpił duży problem z systematycznością pracy na platformie oraz motywacją do rozwiązywania zadań dodatkowych. Zauważono również, że uczniowie w ograniczonym zakresie dyskutują ze sobą na forach internetowych. Do najczęściej wymienianych oczekiwań uczniów wobec kursu na platformie e-learningowej zaliczono rozszerzenie wiadomości z biologii, których nie można nabyć na tradycyjnych lekcjach oraz zdobycie umiejętności do egzaminu gimnazjalnego czy olimpiady. Uczniowie zapytani o obawy związane z rozpoczęciem kursu najczęściej wskazywali na ewentualną trudność i czasochłonność zadań do rozwiązania, zbyt mały poziom samodyscypliny oraz na możliwość nieinteresującego charakteru kursu. W wyniku badania stwierdzono, że platforma zdalnego nauczania jest formą nauczania wartą upowszechniania przede wszystkim ze względu na: rozmaitość form aktywności uczestników, konieczność wykorzystywania różnych technologii podczas wykonywania ćwiczeń, brak sztywnych ram czasowych w zdobywaniu wiedzy, możliwość konsultacji z ekspertami.

Deskryptory TESE: e-kształcenie, nauczanie hybrydowe, technologia informacyjno-komunikacyjna, Internet, nauczanie na odległość, nauki przyrodnicze, uczenie się, proces uczenia się
TESE descriptors: e-learning, blended learning, ICT, Internet, distance learning, natural sciences, learning, learning process
Publikacje:
  • Jancarz-Łanczkowska, B. i Potyrała, K. (2011). Wykorzystanie platformy e-learningowej w nauczaniu hybrydowym treści biologicznych. Edukacja Biologiczna i Środowiskowa, 1(37), 97-105.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"