Abstrakt: |
Przedmiotem badania była w szczególności analiza psychologicznych i pedagogicznych aspektów uczenia się i nauczania na odległość. Główną hipotezę stanowiło twierdzenie o istotnym wpływie wybranych sposobów przetwarzania informacji z zakresu fizjologii roślin z wykorzystaniem blended learningu (TIK) na kształtowanie umiejętności interdyscyplinarnych uczniów. Wybrano dwie próby uczniów: 1) kontrolną, którą tworzyła grupa 60 osób nauczanych metodami konwencjonalnymi; 2) badawczą, którą tworzyła grupa 60 osób nauczanych przez platformę e-learningową (według autorskiego programu przygotowanego na potrzeby projektu Młodzieżowa e-Akademia Przedmiotów Matematyczno-Przyrodniczych). W projekcie mogli uczestniczyć uczniowie, którzy otrzymali z egzaminu gimnazjalnego co najmniej 36 punktów (na 50 możliwych) w części matematyczno-przyrodniczej oraz co najmniej 32 punkty (na 40 możliwych) ze sprawdzianu po szkole podstawowej. Do zebrania materiału badawczego wykorzystano m.in. analizę literatury i programów nauczania, przegląd zasobu internetu, obserwację pedagogiczną oraz sondaż diagnostyczny. Przebieg projektu badawczego polegał na przygotowaniu autorskiego programu nauczania, materiałów edukacyjnych oraz umieszczeniu ich na platformie Moodle. Następnie sprawdzono wiedzę i umiejętności uczniów z obu grup za pomocą testu (tzw. test na wejście); w dalszej kolejności działania wszystkich uczniów monitorowano – podczas zajęć lekcyjnych oraz podczas trwania kursu. Opinie na temat różnych aspektów pracy na platformie e-learningowej poznano dzięki wynikom ankiety ewaluacyjnej, którą wypełniali uczniowie z grupy badawczej. Posłużono się także wywiadem z nauczycielami-instruktorami. W wyniku obserwacji pedagogicznej stwierdzono, że wystąpił duży problem z systematycznością pracy na platformie oraz motywacją do rozwiązywania zadań dodatkowych. Zauważono również, że uczniowie w ograniczonym zakresie dyskutują ze sobą na forach internetowych. Do najczęściej wymienianych oczekiwań uczniów wobec kursu na platformie e-learningowej zaliczono rozszerzenie wiadomości z biologii, których nie można nabyć na tradycyjnych lekcjach oraz zdobycie umiejętności do egzaminu gimnazjalnego czy olimpiady. Uczniowie zapytani o obawy związane z rozpoczęciem kursu najczęściej wskazywali na ewentualną trudność i czasochłonność zadań do rozwiązania, zbyt mały poziom samodyscypliny oraz na możliwość nieinteresującego charakteru kursu. W wyniku badania stwierdzono, że platforma zdalnego nauczania jest formą nauczania wartą upowszechniania przede wszystkim ze względu na: rozmaitość form aktywności uczestników, konieczność wykorzystywania różnych technologii podczas wykonywania ćwiczeń, brak sztywnych ram czasowych w zdobywaniu wiedzy, możliwość konsultacji z ekspertami. |