BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Wykorzystanie piktogramów w procesie kształtowania umiejętności społecznych u dzieci z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną
Instytucja:
Data: [2012]
Badacz: Andrzej Adamczyk, Diana Aksamit, Beata Dubińska, Agnieszka Krawczyk, Sandro Kuruliszwili, Joanna Stepaniuk, Wanda Walkowiak
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w następujących celach: 1) Zbadanie procesu kształtowania umiejętności społecznych dzieci z umiarkowanym i znacznym stopniem niepełnosprawności intelektualnej. 2) Wyjaśnienie dynamiki rozwoju umiejętności społecznych dla efektywniejszego przeprowadzenia pracy korekcyjno-wychowawczej. 3) Określenie grup dzieci według stopnia ukształtowania umiejętności społecznych. 4) Wyjaśnienie efektywności pracy nad kształtowaniem umiejętności społecznych z wykorzystaniem piktogramów. Badaniem eksperymentalnym objęto 262 uczniów w wieku od 6-7 do 13-14 lat (doboru dokonano na podstawie poziomu niepełnosprawności intelektualnej F 71 i F 72 oraz współczynnika intelektu – przedział od 49 do 35 pkt oraz od 34 do 20 pkt). Do zebrania materiału badawczego wykorzystano autorski kwestionariusz oraz technikę obserwacji. 33% dzieci opanowało umiejętność jedzenia i zachowania się przy stole (po sześciu miesiącach odsetek ten wzrósł do 38%). 52% uczniów nie miało problemów w zakresie umiejętności ubierania się, a pod względem higieny osobistej – 54%. Najniższe wyniki odnotowano w obszarze umiejętności życia codziennego (w tym m.in.: pomoc innym, wykonanie poleceń, prace w domu) – wśród badanych powyższe kompetencje posiadało 23% respondentów (u 14% zaobserwowano częściowe wykształcenie się tych umiejętności).

Autorskie słowa kluczowe: niepełnosprawność intelektualna, piktogramy, umiejętności społeczne, umiejętności samoobsługowe i higieniczno-sanitarne
Author's Keywords: intellectual disability, pictograms, social skills, self-help skills, hygiene and sanitary skills
Deskryptory TESE: osoby niepełnosprawne, upośledzenie, umiejętności podstawowe, zachowania, zdrowie, dziecko, kompetencje społeczne, zachowania społeczne, rozwój dziecka
TESE descriptors: people with disabilities, disability, basic skills, behaviour, health, child, social competences, social behaviour, child development
Publikacje:
  • Adamczyk, A. i in. (2013). Wykorzystanie piktogramów w procesie kształtowania umiejętności społecznych u dzieci z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną. Szkoła Specjalna, 3, 199-208.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"