Obserwuj
Tytuł badania: |
Wykorzystanie nowych technologii w szkoleniach |
Typ badania: |
cykliczne |
Instytucja: |
|
Data: |
lipiec 2012 – sierpień 2012 |
Badacz: |
|
Abstrakt: |
Badanie miało na celu udzielenie odpowiedzi na pytanie, czy i jak polscy pracodawcy korzystają z nowych technologii w swoich szkoleniach. Zebrano również opinie na temat wad i zalet e-learningu (TIK) oraz barier utrudniających jego wprowadzenia. Wykorzystano metodę CAWI (Computer-Assisted Web Interview - wspomagany komputerowo wywiad przy pomocy strony WWW), którą objęto 161 osób podejmujących w swoich firmach decyzje dotyczące wyboru tematyki i formy szkoleń. 34% respondentów stanowiły osoby pracujące w przedsiębiorstwach mikro (poniżej 10 pracowników), 25% – dużych (powyżej 249 pracowników), 21% – małych (10-49 pracowników), 20% – średnich (50-249 pracowników). Odpowiedzi udzielali najczęściej właściciele (24%), następnie specjaliści ds. szkoleń (18%). Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że 66% firm deklarowało stosowanie szkoleń wspieranych komputerowo. Na e-learning przeznaczano około jednej trzeciej budżetu, na kolejny rok (2013) planowano przeznaczyć 41% budżetu. Najczęściej stosowaną i najwyżej ocenianą formą szkoleń były szkolenia tradycyjne z wykorzystaniem metod warsztatowych. Wśród szkoleń wspieranych komputerowo najpopularniejsze były z kolei szkolenia prowadzone w czasie rzeczywistym przez Internet (webinary), następnie nagrania audio i wideo. Najwyżej oceniano jednak gry i symulacje, przy czym podkreślano ich zbyt wysoką cenę. Popularność webinary wynikała zatem częściowo z niższej ceny a częściowo z podobieństwa do tradycyjnej formy szkolenia, która zachęca uczestników do aktywności. Za największą wadę metod e-learningowych uznano niską interaktywność i brak bezpośrednich kontaktów między prowadzącym a uczestnikami. |
Deskryptory TESE: |
kurs, szkolenie praktyczne, kształcenie i szkolenie zawodowe, przedsiębiorstwo, doskonalenie zawodowe w toku pracy, technologia informacyjno-komunikacyjna |
TESE descriptors: |
course, practical training, vocational education and training, enterprise, in-service training, ICT |
Publikacje: |
- Obserwatorium Zarządzania. (2012). Wykorzystanie nowych technologii w szkoleniach. Raport z badania. Pobrane z http://z.nf.pl/img_obserwatorium/raport_www.pdf
|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.