Tytuł badania: |
Wykorzystanie nowoczesnych technik pomiarowych do badania deklarowanego rozumienia wykładów |
Data: |
[2009] |
Badacz: |
Władysław Błasiak, Małgorzata Godlewska, Roman Rosiek |
Abstrakt: |
Badanie miało charakter eksperymentalny, a jego przedmiotem była korelacja deklarowanego rozumienia materiału nauczania z zakresu fizyki z wynikami uczniów i studentów w nauce. Zastosowano system PRS (Personal Response System), zaprojektowany i skonstruowany w Zakładzie Dydaktyki Fizyki Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie w 1999 roku. System ten wyposażony jest w nadajniki, które umożliwiają uczniom lub studentom anonimowe przesyłanie podczas wykładu stopnia swojego zrozumienia lub zainteresowania wykładem. Badaniem objęto uczniów szkół gimnazjalnych, uczniów liceów ogólnokształcących oraz studentów fizyki Uniwersytetu Pedagogicznego. System PRS pozwalał rejestrować stopień rozumienia deklarowany przez badanych, natomiast oceny semestralne stanowiły wskaźnik wyników w nauce. Analizie poddano zależności między średnią wartością deklarowanego rozumienia a oceną słuchacza. Wyniki pozwoliły stwierdzić duże zróżnicowanie percepcji wykładu przez słuchaczy, co sugerowało konieczność zmiany strategii dydaktycznej oraz większą indywidualizację nauczania. Nie stwierdzono natomiast oczekiwanych wyraźnych korelacji między wynikami nauczania a wartościami deklarowanego rozumienia wykładów. Największy rozrzut poziomu rozumienia wykładów i wyników w nauce stwierdzano w przypadku słuchaczy uzyskujących najniższe oceny końcowe. Dotyczyło to zarówno studentów, jak i gimnazjalistów oraz licealistów. |
Deskryptory TESE: |
fizyka, gimnazjum, szkoła średnia, student, szkoła wyższa, rozumienie, efekt uczenia się |
TESE descriptors: |
physics, lower secondary, secondary school, student, higher education, comprehension, learning outcome |
Publikacje: |
- Błasiak, W., Godlewska, M. i Rosiek, R. (2009). Wykorzystanie nowoczesnych technik pomiarowych do badania deklarowanego rozumienia wykładów. Edukacja, 4, 45-51.
|