BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Wykorzystanie Modelu Mobilnej Rekreacji Muzycznej do niwelowania przejawów zachowań agresywnych dzieci w wieku 10-12 lat
Data: [2007]
Badacz: Diana Gulińska-Grzeluszka
Abstrakt:

Celem badania było znalezienie odpowiedzi na następujące pytanie: Czy, a jeśli tak, to w jakim stopniu zastosowanie Modelu Mobilnej Rekreacji Muzycznej w trakcie zajęć muzykoterapeutycznych spowoduje obniżenie częstości zachowań agresywnych u dzieci w wieku 10-12 lat? Do badanych zachowań agresywnych zaliczono: agresję fizyczną, agresję słowną, agresję pośrednią, negatywizm, podejrzliwość, urazę, drażliwość oraz poczucie winy. Pomiaru zmiennej zależnej dokonano za pomocą Kwestionariusza A.H. Bussa i A. Durkee (w adaptacji polskiej M. Choynowskiego). Wykorzystano ponadto metodę eksperymentu pedagogicznego, w której posłużono się również obserwacją, wywiadem i ankietą. Eksperyment polegał na zastosowaniu Modelu Mobilnej Rekreacji Muzycznej podczas zajęć muzykoterapeutycznych wśród dzieci w wieku od 10 do 12 lat. W badaniu uczestniczyły dwie grupy – eksperymentalna i kontrolna, każda po 30 osób. Zajęcia z grupami odbywały się dwa razy w tygodniu przez pół roku; każde zajęcia trwały 50 minut. W przypadku dzieci z grupy eksperymentalnej zastosowanie MMRM obniżyło częstotliwość zachowań agresywnych wśród 14 osób. Agresja fizyczna spadła o 40%, słowna także o 40%, a agresja pośrednia o 23,33%. Zmniejszenie częstotliwości zachowań agresywnych w formie podejrzliwości dotyczyło 36,67% badanych z grupy eksperymentalnej; u takiego samego odsetka osób zauważalne było obniżenie zachowań agresywnych w postaci urazy.

Deskryptory TESE: przemoc, zabawa, zajęcia rekreacyjne, przemoc szkolna, konflikt, kompetencje społeczne, socjalizacja, muzyka
TESE descriptors: violence, play, leisure activities, bullying, conflict, social competences, socialisation, music
Publikacje:
  • Gulińska-Grzeluszka, D. (2008). Wykorzystanie Modelu Mobilnej Rekreacji Muzycznej do niwelowania przejawów zachowań agresywnych dzieci w wieku 10-12 lat. Poznańskie Zeszyty Humanistyczne, 10, 39-46.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"