Abstrakt: |
Celem badania było znalezienie odpowiedzi na następujące pytanie: Czy, a jeśli tak, to w jakim stopniu zastosowanie Modelu Mobilnej Rekreacji Muzycznej w trakcie zajęć muzykoterapeutycznych spowoduje obniżenie częstości zachowań agresywnych u dzieci w wieku 10-12 lat? Do badanych zachowań agresywnych zaliczono: agresję fizyczną, agresję słowną, agresję pośrednią, negatywizm, podejrzliwość, urazę, drażliwość oraz poczucie winy. Pomiaru zmiennej zależnej dokonano za pomocą Kwestionariusza A.H. Bussa i A. Durkee (w adaptacji polskiej M. Choynowskiego). Wykorzystano ponadto metodę eksperymentu pedagogicznego, w której posłużono się również obserwacją, wywiadem i ankietą. Eksperyment polegał na zastosowaniu Modelu Mobilnej Rekreacji Muzycznej podczas zajęć muzykoterapeutycznych wśród dzieci w wieku od 10 do 12 lat. W badaniu uczestniczyły dwie grupy – eksperymentalna i kontrolna, każda po 30 osób. Zajęcia z grupami odbywały się dwa razy w tygodniu przez pół roku; każde zajęcia trwały 50 minut. W przypadku dzieci z grupy eksperymentalnej zastosowanie MMRM obniżyło częstotliwość zachowań agresywnych wśród 14 osób. Agresja fizyczna spadła o 40%, słowna także o 40%, a agresja pośrednia o 23,33%. Zmniejszenie częstotliwości zachowań agresywnych w formie podejrzliwości dotyczyło 36,67% badanych z grupy eksperymentalnej; u takiego samego odsetka osób zauważalne było obniżenie zachowań agresywnych w postaci urazy. |