BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Rola nauczyciela przedmiotów przyrodniczych w kształceniu zdalnym
Projekt badawczy:
  • Młodzieżowa e-Akademia Przedmiotów Matematyczno-Przyrodniczych
pokaż badania
Instytucja:
Data: [2010]
Badacz: Beata Jancarz-Łanczkowska, Katarzyna Potyrała
Abstrakt:

Przedmiotem badania był opis roli nauczyciela-instruktora w kształceniu zdalnym (TIK). Badaniem objęto grupę 118 uczniów oraz 10 nauczycieli, którzy brali udział w projekcie Młodzieżowa e-Akademia Przedmiotów Matematyczno-Przyrodniczych. Rolę nauczyciela w zakresie blended learningu oceniali uczniowie pod kątem zabiegów motywacyjnych za pomocą kwestionariusza ankiety. Na podstawie wyników wykazano, że prawie połowa respondentów uznała nauczycieli-instruktorów za osoby odpowiednio motywujące; 33,05% uczniów nie miało w tej sprawie własnego zdania; prawie 18% stwierdziło, że zabiegi motywacyjne instruktorów nie były dla nich odpowiednie. Przeważająca większość respondentów (70% odpowiedzi o wskaźnikach: raczej tak i zdecydowanie tak) uznała za adekwatne udzielone informacje zwrotne oraz pomoc naukową otrzymaną od nauczycieli-instruktorów. Mniej entuzjastycznie uczniowie odnieśli się do pomocniczej roli komentarzy nauczycieli do zadań – 61,86% uczniów określiło komentarze jako zdecydowanie i raczej przydatne; 24,58% nie wyraziło zdania na ten temat; według 13% komentarze były nieprzydatne. Prawie wszyscy instruktorzy uważali, że osobę pełniącą rolę instruktora kursu e-learningowego powinny cechować odpowiednia wiedza i predyspozycje (wyłącznie jedna osoba stwierdziła, że nauczanie przez internet nie wymaga odpowiednich kwalifikacji). Najczęściej wymienianymi predyspozycjami były: szeroka wiedza przedmiotowa, bycie konsekwentnym, łatwość nawiązywania kontaktów, bycie systematycznym, twórczym, obowiązkowym, otwartym, cierpliwym i wyrozumiałym.

Deskryptory TESE: nauczanie na odległość, Internet, relacja nauczyciel – uczeń, technologia informacyjno-komunikacyjna, e-kształcenie, nauki przyrodnicze
TESE descriptors: distance learning, Internet, teacher-student relation, ICT, e-learning, natural sciences
Publikacje:
  • Jancarz-Łanczkowska, B. i Potyrała, K. (2011). Rola nauczyciela przedmiotów przyrodniczych w kształceniu zdalnym. Edukacja Biologiczna i Środowiskowa, 4(40), 62-70.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"