Abstrakt: |
Przedmiotem badania był opis roli nauczyciela-instruktora w kształceniu zdalnym (TIK). Badaniem objęto grupę 118 uczniów oraz 10 nauczycieli, którzy brali udział w projekcie Młodzieżowa e-Akademia Przedmiotów Matematyczno-Przyrodniczych. Rolę nauczyciela w zakresie blended learningu oceniali uczniowie pod kątem zabiegów motywacyjnych za pomocą kwestionariusza ankiety. Na podstawie wyników wykazano, że prawie połowa respondentów uznała nauczycieli-instruktorów za osoby odpowiednio motywujące; 33,05% uczniów nie miało w tej sprawie własnego zdania; prawie 18% stwierdziło, że zabiegi motywacyjne instruktorów nie były dla nich odpowiednie. Przeważająca większość respondentów (70% odpowiedzi o wskaźnikach: raczej tak i zdecydowanie tak) uznała za adekwatne udzielone informacje zwrotne oraz pomoc naukową otrzymaną od nauczycieli-instruktorów. Mniej entuzjastycznie uczniowie odnieśli się do pomocniczej roli komentarzy nauczycieli do zadań – 61,86% uczniów określiło komentarze jako zdecydowanie i raczej przydatne; 24,58% nie wyraziło zdania na ten temat; według 13% komentarze były nieprzydatne. Prawie wszyscy instruktorzy uważali, że osobę pełniącą rolę instruktora kursu e-learningowego powinny cechować odpowiednia wiedza i predyspozycje (wyłącznie jedna osoba stwierdziła, że nauczanie przez internet nie wymaga odpowiednich kwalifikacji). Najczęściej wymienianymi predyspozycjami były: szeroka wiedza przedmiotowa, bycie konsekwentnym, łatwość nawiązywania kontaktów, bycie systematycznym, twórczym, obowiązkowym, otwartym, cierpliwym i wyrozumiałym. |