BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Rola nauczyciela przedszkola w procesie terapii dziecka z wadą wymowy
Instytucja:
Data: [1999]
Badacz: Lucyna Smółka
Abstrakt:

Celem badania było określenie przygotowania nauczycieli do pracy z dzieckiem o zaburzonym rozwoju mowy. Badaniem ankietowym dotyczącym poziomu posiadanego wykształcenia (w tym logopedycznego), form opieki logopedycznej w danym przedszkolu, współpracy z logopedą objęto 50 nauczycielek przedszkoli z regionu chrzanowskiego. 24% miało wykształcenie wyższe, 19% uzupełniało wykształcenie, 54% ukończyło studium nauczycielskie i uzyskało elementy wiedzy logopedycznej podczas przygotowania do zawodu. Wymiar przedmiotu w toku studiów wynosił przeważnie około 20 godzin; przed 1985 nie było go w ogóle; kilkumiesięczny kurs logopedyczny w placówce doskonalenia nauczycieli odbyło 6%; nikt nie ukończył podyplomowych studiów logopedycznych. 45% oceniło swoją wiedzę logopedyczną na 4 punkty (w skali 1-10), 15% na 5-7, nikt nie ocenił jej powyżej 8. W większości praca nauczyciela z dzieckiem ograniczała się do ćwiczeń profilaktycznych, ortofonicznych, przewidzianych programem; pracę korekcyjną podejmowano sporadycznie, jako powód podawano brak kompetencji i czasu. Obecność logopedy w przedszkolach była sporadyczna, zatrudniały go na stałe pojedyncze przedszkola (głównie integracyjne). Tylko 13% nauczycieli było zorientowanych w przebiegu terapii dziecka i starało się w niej uczestniczyć zgodnie z otrzymanymi instrukcjami.

Deskryptory TESE: logopedia, zaburzenia rozwoju języka, nauczyciel, edukacja przedszkolna, komunikacja werbalna, terapia, specjalne potrzeby edukacyjne, dziecko, umiejętność mówienia
TESE descriptors: speech therapy, language impairment, teacher, pre-primary education, verbal communication, therapy, special educational needs, child, oral skills
Publikacje:
  • Smółka, L. (1999). Rola nauczyciela przedszkola w procesie terapii dziecka z wadą wymowy. Kwartalnik Edukacyjny, 1-2, 122-126.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"