Abstrakt: |
Celem badania było zorientowanie się, jaką rolę w procesie dydaktycznym odgrywa nauczyciel. Próbę badawczą stanowiło 68 uczniów klas siódmych. Do zebrania materiału zastosowano ankietę zawierającą dwa pytania dotyczące przyczyn, dla których respondenci lubią lub nie lubią uczyć się języka niemieckiego. Zgodnie ze zgromadzonymi odpowiedziami wykazano, że pozytywnie do uczenia się języka niemieckiego ustosunkowało się ponad 90% uczniów, ponad 60% z ankietowanych zadeklarowało, że lubią się uczyć tego przedmiotu ze względu na nauczyciela i jego sposób prowadzenia lekcji. W dalszej kolejności wskazywano świadomość, że wiedza ta będzie potrzebna w życiu oraz ogólny pozytywny stosunek do nauki. Stwierdzono, że nauczyciel odgrywa bardzo ważną rolę w procesie dydaktycznym na poziomie nauczania szkoły podstawowej, z czego wynika jego stopień odpowiedzialności za budzenie motywacji do nauki u uczniów. |