Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu diagnozy: roli nauczycieli w kształtowaniu postaw prozdrowotnych; poziomu wiedzy dotyczącej zdrowia i pozytywnych postaw młodzieży; rodzaju aktywności preferowanej przez młodzież w czasie wolnym; sposobów dbania o zdrowie badanej młodzieży. Do zebrania materiału badawczego zastosowano specjalnie skonstruowany kwestionariusz, opracowany w Pracowni Wychowania Fizycznego i Zdrowotnego Uniwersytetu Łódzkiego. Badaniem objęto 101 uczniów (50 chłopców i 51 dziewcząt) uczęszczających do gimnazjów w Łowiczu. W ocenie 46,5% respondentów ich stan zdrowia był na poziomie bardzo dobrym, dobrym według 33,7% oraz średnim – 19,8%. Badani najczęściej spożywali 4-5 posiłków dziennie (44,1%). Trzy posiłki spożywało 39,2%, więcej niż pięć – 10,8%; jeden posiłek – 2,0%, a dwa – 3,9%. Według badanych gimnazjalistów czynnikami najbardziej sprzyjającymi zdrowiu są: aktywność fizyczna (41%), racjonalne odżywianie (20,7%), dbanie o higienę osobistą (20,7%) oraz niestosowanie używek (17,5%). Codzienną aktywność ruchową podejmowało 26,5% uczniów; dwa razy w tygodniu – 27,4%; 5-6 razy w tygodniu – 16,7%, raz w tygodniu – 10,8%; trzy razy w tygodniu – 10,8%, natomiast wcale nie podejmowało aktywności 4,9%. Na pytanie o satysfakcję z prowadzonego stylu życia 53% uczniów wskazało odpowiedź raczej tak; tak, bardzo wybrało 36% osób, raczej nie – 9%, zdecydowanie nie – 2%. Dodatkowo okazało się, że 59% respondentów potwierdziło wpływ nauczyciela na ich zachowania sprzyjające zdrowiu (negatywnie odpowiedziało na to pytanie 9% uczniów). |