BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Rola nauczyciela w kształtowaniu prozdrowotnych postaw młodzieży gimnazjalnej
Instytucja:
Data: [2011]
Badacz: Monika Koszela, Anna Maszorek-Szymala
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu diagnozy: roli nauczycieli w kształtowaniu postaw prozdrowotnych; poziomu wiedzy dotyczącej zdrowia i pozytywnych postaw młodzieży; rodzaju aktywności preferowanej przez młodzież w czasie wolnym; sposobów dbania o zdrowie badanej młodzieży. Do zebrania materiału badawczego zastosowano specjalnie skonstruowany kwestionariusz, opracowany w Pracowni Wychowania Fizycznego i Zdrowotnego Uniwersytetu Łódzkiego. Badaniem objęto 101 uczniów (50 chłopców i 51 dziewcząt) uczęszczających do gimnazjów w Łowiczu. W ocenie 46,5% respondentów ich stan zdrowia był na poziomie bardzo dobrym, dobrym według 33,7% oraz średnim – 19,8%. Badani najczęściej spożywali 4-5 posiłków dziennie (44,1%). Trzy posiłki spożywało 39,2%, więcej niż pięć – 10,8%; jeden posiłek – 2,0%, a dwa – 3,9%. Według badanych gimnazjalistów czynnikami najbardziej sprzyjającymi zdrowiu są: aktywność fizyczna (41%), racjonalne odżywianie (20,7%), dbanie o higienę osobistą (20,7%) oraz niestosowanie używek (17,5%). Codzienną aktywność ruchową podejmowało 26,5% uczniów; dwa razy w tygodniu – 27,4%; 5-6 razy w tygodniu – 16,7%, raz w tygodniu – 10,8%; trzy razy w tygodniu – 10,8%, natomiast wcale nie podejmowało aktywności 4,9%. Na pytanie o satysfakcję z prowadzonego stylu życia 53% uczniów wskazało odpowiedź raczej tak; tak, bardzo wybrało 36% osób, raczej nie – 9%, zdecydowanie nie – 2%. Dodatkowo okazało się, że 59% respondentów potwierdziło wpływ nauczyciela na ich zachowania sprzyjające zdrowiu (negatywnie odpowiedziało na to pytanie 9% uczniów).

Deskryptory TESE: nauczyciel, postawa, młodzież, edukacja zdrowotna, zdrowie, gimnazjum
TESE descriptors: teacher, attitude, youth, health education, health, lower secondary
Publikacje:
  • Maszorek-Szymala, A. i Koszela, M. (2011). Rola nauczyciela w kształtowaniu prozdrowotnych postaw młodzieży gimnazjalnej. Roczniki Naukowe Wyższej Szkoły Wychowania Fizycznego i Turystyki w Białymstoku, 7, 78-83.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"