Abstrakt: |
Celem badania było poznanie opinii nauczycieli na temat ich roli w kształtowaniu postaw młodzieży związanych ze zrównoważonym rozwojem poprzez między innymi edukację środowiskową, zgodnie z założeniami Agendy 21 opracowanej na konferencji ONZ w Rio de Janeiro. Nauczyciele rozumieli zadania edukacyjne wynikające z Agendy 21 oraz dostrzegali potrzebę kształtowania odpowiednich postaw młodzieży, ze szczególnym uwzględnieniem postawy odpowiedzialności za stan środowiska (65,9%). Za mniej istotne uznano kształtowanie umiejętności komunikowania się uczniów i wyrażania własnej opinii. W praktyce niewiele ponad 60% respondentów podejmowało się aktywizacji młodzieży w zakresie ochrony środowiska. Pozostali tłumaczyli się brakiem odpowiedniego przygotowania (szczególnie nauczyciele języka polskiego – 77,8%, historii – 71,1%, chemii – 56,6%, fizyki – 55,8%) lub realizowali zadanie jedynie poprzez prowadzenie pogadanek i dyskusji na lekcjach do dyspozycji wychowawcy. Ponad 50% nauczycieli nie przeznaczało oddzielnych jednostek lekcyjnych na zagadnienia z zakresu ochrony środowiska. Najwięcej czasu na omawianie tych zagadnień poświęcali nauczyciele biologii (82,2%). Nauczyciele podejmujący się edukacji ekologicznej dokonywali najczęściej trafnego doboru celów nauczania, nie posiadali zaś odpowiednich umiejętności z zakresu metodyki i strategii nauczania. |