Abstrakt: |
W badanej próbie znalazło się 408 osób, w tym 280 uczniów trzeciej klasy liceum ogólnokształcącego i 128 respondentów z kadry pedagogicznej. Uczniowie uczęszczali do klas maturalnych w szkołach publicznych i niepublicznych. 88,9% nauczycieli legitymowało się wyższym wykształceniem. Średnia wieku nauczycieli ze szkół niepublicznych wynosiła 34,6 roku, a ze szkół publicznych 37,9. Największa liczba nauczycieli z wyższym wykształceniem pracowała w szkołach niepublicznych – 93,4%. W szkołach publicznych zatrudniano 84,4% nauczycieli z wyższym wykształceniem. 76,1% osób z kadry pedagogicznej brało udział w różnorodnych kursach i szkoleniach z zakresu doskonalenia zawodowego. Awans zawodowy wpływał na aktywność nauczycieli i ich chęć poprawy jakości pracy. Uczniowie z kolei podkreślali znaczenie umiejętności nauczyciela w osiąganiu przez nich wysokich osiągnięć szkolnych. Uczniowie podkreślali znaczenie wiedzy nauczycieli, ich walorów osobistych, postaw i stylu pracy. 68,6% uczniów ze szkół niepublicznych uważało, że ich nauczyciele są otwarci na dyskusje. Natomiast aż 70% respondentów uczęszczających do szkół publicznych twierdziło, że ich nauczyciele skupiają się przede wszystkim na realizacji programu nauczania. Nieco ponad połowa uczniów ze szkół publicznych deklarowała, że nauczyciele skupiają się przede wszystkim na pracy z uczniami zdolnymi. Na podstawie wyników badania potwierdzono korelację pomiędzy metodami nauczania a poziomem aspiracji uczniów. Okazało się, że uczniowie o wysokich wynikach w nauce uczęszczali na lekcje prowadzone metodami aktywizującymi. Uczniowie skarżyli się, że nauczyciele nie pomagają im w podjęciu dalszych decyzji związanych z kształceniem i wyborem zawodu. |