BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Rola nauczyciela w wychowaniu wielokulturowym
Instytucja:
Data: październik 2004 – luty 2005
Badacz: Bogdan Stańkowski
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu weryfikacji następujących hipotez: 1) W aspekcie wielokulturowości i integracji europejskiej szkoła ponadgimnazjalna posiada nauczycieli gotowych do akceptacji osób reprezentujących inne kultury i religie. 2) Szkoła ponadgimnazjalna posiada kadrę nauczycielską świadomą zmian i nowych potrzeb w obliczu dokonującej się transformacji w społeczeństwie coraz bardziej wielokulturowym. 3) Nauczyciele wychowują uczniów w sposób dostatecznie profesjonalny w atmosferze wielokulturowości, tolerancji i otwartości na idee zgodnie z duchem integracji europejskiej. Badanie prowadzono na terenie powiatu nowotarskiego oraz tatrzańskiego. Do analizy zakwalifikowano 108 ankiet wypełnionych przez nauczycieli pracujących w podhalańskich szkołach. Wśród badanych 63,9% stanowiły kobiety. Najliczniejszą grupę pod względem wieku reprezentowali pedagodzy z przedziału 31-40 lat (35,1%), w dalszej kolejności 41-50 lat (30%), 20-30 lat (około 20%) oraz 51-60 lat (11%). W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że dla zdecydowanej większości respondentów obecność uczniów z innych krajów nie stanowi problematycznej sytuacji. Zdaniem 1/3 ankietowanych proces integracji europejskiej jest pozytywnym zjawiskiem, które może wzbogacić naszą kulturę. Powstająca wspólnota europejska była czymś sztucznym dla powyżej 13% pedagogów. Zgromadzony materiał pozwolił także ujawnić, że według 42% badanych przygotowanie nauczycieli do pracy w duchu europejskim jest potrzebne, ale niekonieczne; z kolei za koniecznością takiego przygotowania opowiedziało się 36,7% respondentów.

Deskryptory TESE: nauczyciel, wychowanie dziecka, edukacja międzykulturowa, postawa, kultura, nauczanie
TESE descriptors: teacher, child rearing, intercultural education, attitude, culture, teaching
Publikacje:
  • Stańkowski, B. (2009). Rola nauczyciela w wychowaniu wielokulturowym. Ruch Pedagogiczny, 1-2, 47-61.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"