Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu weryfikacji następujących hipotez: 1) W aspekcie wielokulturowości i integracji europejskiej szkoła ponadgimnazjalna posiada nauczycieli gotowych do akceptacji osób reprezentujących inne kultury i religie. 2) Szkoła ponadgimnazjalna posiada kadrę nauczycielską świadomą zmian i nowych potrzeb w obliczu dokonującej się transformacji w społeczeństwie coraz bardziej wielokulturowym. 3) Nauczyciele wychowują uczniów w sposób dostatecznie profesjonalny w atmosferze wielokulturowości, tolerancji i otwartości na idee zgodnie z duchem integracji europejskiej. Badanie prowadzono na terenie powiatu nowotarskiego oraz tatrzańskiego. Do analizy zakwalifikowano 108 ankiet wypełnionych przez nauczycieli pracujących w podhalańskich szkołach. Wśród badanych 63,9% stanowiły kobiety. Najliczniejszą grupę pod względem wieku reprezentowali pedagodzy z przedziału 31-40 lat (35,1%), w dalszej kolejności 41-50 lat (30%), 20-30 lat (około 20%) oraz 51-60 lat (11%). W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że dla zdecydowanej większości respondentów obecność uczniów z innych krajów nie stanowi problematycznej sytuacji. Zdaniem 1/3 ankietowanych proces integracji europejskiej jest pozytywnym zjawiskiem, które może wzbogacić naszą kulturę. Powstająca wspólnota europejska była czymś sztucznym dla powyżej 13% pedagogów. Zgromadzony materiał pozwolił także ujawnić, że według 42% badanych przygotowanie nauczycieli do pracy w duchu europejskim jest potrzebne, ale niekonieczne; z kolei za koniecznością takiego przygotowania opowiedziało się 36,7% respondentów. |