Abstrakt: |
Celem badań była weryfikacja roli nauczyciela języków obcych w rozwijaniu kompetencji interkulturowej u uczniów na lekcjach nauki języka obcego. Doniesienie przedstawia wyniki badań przeprowadzonych z użyciem ankiety (w formie papierowej lub elektronicznej). W badaniu wzięło udział 400 nauczycieli takich języków obcych jak: angielski, niemiecki, francuski, hiszpański itd. Respondenci byli nauczycielami młodzieży w wieku 12-19 lat, uczącej się w Belgii, Polsce, Grecji, Hiszpanii, Meksyku, Bułgarii, Szwecji. Próba nauczycieli w Polsce wynosiła 49 osób (w tym 88% kobiet). Ankieta badała najważniejsze cele pracy respondentów. Wyniki pokazały, że dla co trzeciego nauczyciela priorytetem jest przekazanie uczniom specjalistycznej wiedzy przedmiotowej (75,61%). Ponad 52% nauczycieli zależy na dobrych relacjach z podopiecznymi, a prawie 48% na realizacji wymagań programowych z danego przedmiotu. Biorąc pod uwagę komponent kulturowy w nauczaniu języka obcego, najbardziej istotne dla respondentów okazało się rozwijanie postawy otwartości i tolerancji w stosunku do innych narodów i kultur. |