Abstrakt: |
Badanie zrealizowano w ramach CPBP 08.18. Jego celem była analiza roli kadry pedagogicznej w kształceniu zawodowym na przykładzie Zespołu Szkół Zawodowych Specjalnych w Częstochowie (398 uczniów, w tym 244 chłopców i 154 dziewczęta; kształcenie zawodowe w zakresie krawiectwa, tapicerstwa, stolarstwa, ślusarstwa i budownictwa). Badanie objęło 29 nauczycieli, z których 18 posiadało wykształcenie wyższe magisterskie, po dwie osoby – wyższe pierwszego stopnia i egzamin kwalifikacyjny, po trzy osoby – technikum zawodowe i technikum przemysłowo-pedagogiczne, jedna osoba – dyplom mistrzowski. W badaniu posłużono się wywiadem z nauczycielami. Wyniki badania wykazały, że podstawową rolę w kształceniu zawodowym młodzieży niepełnosprawnej intelektualnie odrywała kadra pedagogiczna o odpowiednich kwalifikacjach, świadoma spoczywających na niej zadań. Odnotowano, że według nauczycieli szczególnie ważnym zadaniem kadry pedagogicznej było wyrobienie pozytywnego nastawienia uczniów do przyszłej pracy i zawodu. Zwrócono również uwagę, że pomimo wzrostu bezrobocia młodzież niepełnosprawna intelektualnie nie powinna zostać pozbawiona możliwości podjęcia pracy jako grupa osób szczególnie narażona na niekorzystne wpływy środowiskowe oraz wymagająca opieki na terenie zakładów pracy. |