BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Rola nauczycieli zawodowej szkoły specjalnej w kształtowaniu postaw młodzieży wobec pracy i zawodu
Projekt badawczy:
  • Aktywność społeczna i zawodowa młodzieży niepełnosprawnej i niedostosowanej społecznie
pokaż badania
Instytucja:
Data: 1989 – 1990
Badacz: Wanda Zych
Abstrakt:

Badanie zrealizowano w ramach CPBP 08.18. Jego celem była analiza roli kadry pedagogicznej w kształceniu zawodowym na przykładzie Zespołu Szkół Zawodowych Specjalnych w Częstochowie (398 uczniów, w tym 244 chłopców i 154 dziewczęta; kształcenie zawodowe w zakresie krawiectwa, tapicerstwa, stolarstwa, ślusarstwa i budownictwa). Badanie objęło 29 nauczycieli, z których 18 posiadało wykształcenie wyższe magisterskie, po dwie osoby – wyższe pierwszego stopnia i egzamin kwalifikacyjny, po trzy osoby – technikum zawodowe i technikum przemysłowo-pedagogiczne, jedna osoba – dyplom mistrzowski. W badaniu posłużono się wywiadem z nauczycielami. Wyniki badania wykazały, że podstawową rolę w kształceniu zawodowym młodzieży niepełnosprawnej intelektualnie odrywała kadra pedagogiczna o odpowiednich kwalifikacjach, świadoma spoczywających na niej zadań. Odnotowano, że według nauczycieli szczególnie ważnym zadaniem kadry pedagogicznej było wyrobienie pozytywnego nastawienia uczniów do przyszłej pracy i zawodu. Zwrócono również uwagę, że pomimo wzrostu bezrobocia młodzież niepełnosprawna intelektualnie nie powinna zostać pozbawiona możliwości podjęcia pracy jako grupa osób szczególnie narażona na niekorzystne wpływy środowiskowe oraz wymagająca opieki na terenie zakładów pracy.

Deskryptory TESE: kształcenie i szkolenie zawodowe, niepełnosprawność intelektualna, szkoła średnia o profilu zawodowym, nauczyciel kształcenia specjalnego, bezrobocie
TESE descriptors: vocational education and training, intellectual disability, vocational school, SEN teacher, unemployment
Publikacje:
  • Zych, W. (1992). Rola nauczycieli zawodowej szkoły specjalnej w kształtowaniu postaw młodzieży wobec pracy i zawodu. W: L. Malinowski i J. Stochmiałek (red.), Młodzież i pedagodzy w procesie rewalidacji i resocjalizacji (s. 224-230). Warszawa: Ośrodek Wydawniczo-Poligraficzny SIMP.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"