Abstrakt: |
Badanie zrealizowano w ramach CPBP 08.18. Jego celem było zbadanie roli kadry pedagogicznej w stymulowaniu aktywności społeczno-zawodowej uczniów/pacjentów Centrum Leczniczo-Rehabilitacyjnego w Otwocku. Badaniem objęto siedmiu nauczycieli (mężczyzn), 20 chłopców w wieku 16-20 lat z Zasadniczej Szkoły Elektromechanicznej oraz 22 dziewcząt w wieku 16-18 lat z Zasadniczej Szkoły Odzieżowej. Wszyscy badani nauczyciele posiadali ponaddwudziestoletni staż pracy, a na obecnym stanowisku pracowali średnio około 15 lat. Czterech nauczycieli ukończyło studia wyższe, dwóch – studium policealne, jeden – technikum. Większość z nich posiadała kwalifikacje zawodowe w postaci kursów pedagogicznych. Badani uczniowie/pacjenci cierpieli na schorzenia dróg oddechowych. Wyniki badań pozwoliły wyciągnąć następujące wnioski: 1) Działalność Centrum Leczniczo-Rehabilitacyjnego w Otwocku skutecznie umożliwiała badanym uczniom funkcjonowanie w społeczeństwie poprzez umożliwianie nauki pod opieką lekarską i w odpowiednich warunkach klimatycznych oraz poprzez pomoc w znalezieniu pracy. 2) Opinie nauczycieli i uczniów były zgodne co do oceny poziomu aktywności społeczno-zawodowej badanej młodzieży, która to aktywność była przeciętna lub niska. O poziomie aktywności zawodowej decydowały zdaniem uczniów przede wszystkim zainteresowania i zdolności, a o poziomie aktywności społecznej – własne przekonania i poglądy oraz w pewnym stopniu stan zdrowia. 3) Poziom aktywności społeczno-zawodowej zależał także od postępowania kadry pedagogicznej, tzn. stwarzania sytuacji wychowawczych sprzyjających samodzielności i zaradności młodzieży w rozstrzyganiu spraw osobistych i eliminowaniu postawy konsumpcyjnej w podejściu do życia. |