BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Aktywność społeczno-zawodowa młodzieży z Centrum Leczniczo-Rehabilitacyjnego w Otwocku – rola kadry pedagogicznej
Projekt badawczy:
  • Aktywność społeczna i zawodowa młodzieży niepełnosprawnej i niedostosowanej społecznie
pokaż badania
Instytucja:
Data: 1987 – 1990
Badacz: Elżbieta Wojtasiak
Abstrakt:

Badanie zrealizowano w ramach CPBP 08.18. Jego celem było zbadanie roli kadry pedagogicznej w stymulowaniu aktywności społeczno-zawodowej uczniów/pacjentów Centrum Leczniczo-Rehabilitacyjnego w Otwocku. Badaniem objęto siedmiu nauczycieli (mężczyzn), 20 chłopców w wieku 16-20 lat z Zasadniczej Szkoły Elektromechanicznej oraz 22 dziewcząt w wieku 16-18 lat z Zasadniczej Szkoły Odzieżowej. Wszyscy badani nauczyciele posiadali ponaddwudziestoletni staż pracy, a na obecnym stanowisku pracowali średnio około 15 lat. Czterech nauczycieli ukończyło studia wyższe, dwóch – studium policealne, jeden – technikum. Większość z nich posiadała kwalifikacje zawodowe w postaci kursów pedagogicznych. Badani uczniowie/pacjenci cierpieli na schorzenia dróg oddechowych. Wyniki badań pozwoliły wyciągnąć następujące wnioski: 1) Działalność Centrum Leczniczo-Rehabilitacyjnego w Otwocku skutecznie umożliwiała badanym uczniom funkcjonowanie w społeczeństwie poprzez umożliwianie nauki pod opieką lekarską i w odpowiednich warunkach klimatycznych oraz poprzez pomoc w znalezieniu pracy. 2) Opinie nauczycieli i uczniów były zgodne co do oceny poziomu aktywności społeczno-zawodowej badanej młodzieży, która to aktywność była przeciętna lub niska. O poziomie aktywności zawodowej decydowały zdaniem uczniów przede wszystkim zainteresowania i zdolności, a o poziomie aktywności społecznej – własne przekonania i poglądy oraz w pewnym stopniu stan zdrowia. 3) Poziom aktywności społeczno-zawodowej zależał także od postępowania kadry pedagogicznej, tzn. stwarzania sytuacji wychowawczych sprzyjających samodzielności i zaradności młodzieży w rozstrzyganiu spraw osobistych i eliminowaniu postawy konsumpcyjnej w podejściu do życia.

Deskryptory TESE: kształcenie i szkolenie zawodowe, zdrowie, szkoła średnia o profilu zawodowym, postawa, kadra pedagogiczna
TESE descriptors: vocational education and training, health, vocational school, attitude, teaching staff
Publikacje:
  • Wojtasiak, E. (1992). Aktywność społeczno-zawodowa młodzieży z Centrum Leczniczo-Rehabilitacyjnego w Otwocku – rola kadry pedagogicznej. W: I. Malinowski i J. Stochmiałek (red.), Młodzież i pedagodzy w procesie rewalidacji i resocjalizacji (s. 213-223). Warszawa: Ośrodek Wydawniczo-Poligraficzny SIMP.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"